Den åstundande singulariteten

"Mario, vad vet du om goomba?"

Foto:

Fredagskrönikan2015-07-10 11:26

"Om jag hoppar på goomba, så dör goomba."

Så låter det när ett tyskt forskarteam kommunicerar med rörmokaren från Nintendos klassiska TV-spel "Super Mario World". Teamet har skapat en egenprogrammerad version där Mario, till synes både självständigt och genom att forskarna ger honom verbala kommandon, lär sig att interagera med föremålen och varelserna i 16-bitarsvärlden.

Media har felaktigt beskrivit det som första gången en dator blivit självmedveten, alltså att Mario skulle kunna tänka fritt utanför de förutbestämda ramarna i programmet som han lever i. Snarare handlar det om ett sofistikerat programmerande av en dator som via en lång rad förkodade valmöjligheter kan lära av sina erfarenheter och anpassa sig till de pixeluppbyggda lagarna. Men experimentet får mig ändå att tänka på den åstundande singulariteten.

Ni som aldrig hört talas om begreppet, men sett Christopher Nolans rymdepos "Interstellar", har bevittnat singulariteten på vita duken (spoilervarning!). Matthew McConaugheys karaktär kommer så nära ett svart håls enorma gravitationskraft att han omöjligen kan ta sig loss från den. Den oåterkalleliga punkten då alla fysiska lagar upphör och det för honom bara finns en enda väg – mot det svarta och okända – kallas för singularitet.

På samma sätt menar forskare att en så kallad teknologisk singularitet skulle kunna ske när maskiners artificiella intelligens, den som vi människor skapat och ständigt fortsätter att utveckla och förbättra, når en oåterkallelig punkt. Då blir maskiner på riktigt intelligenta och självmedvetna varelser, som oberoende av oss och omänskligt snabbt kan förbättra sig själva genom något som beskrivs som en intelligensexplosion.

Kreditkort, antidepressiv medicin, videosamtal och Detroit-techno – många är de science-fictionvisioner som slagit in. Samma år som de tyska forskarna presenterat prototypen till en självmedveten Mario kommer vi se Adam Sandler bekämpa karaktärer från klassiska 80-talsspel som vill förinta Jorden. Tänk om filmen "Pixels" blir ännu en i raden av profetiska science-fictionberättelser?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om