– Min fru sitter i rullstol, jag har nedsatt rörelseförmåga och dålig balans. För min frus del är toaletten på övervåningen den enda hon kan komma in på med rullstolen.
På lördagsförmiddagen stannade trapphissen när Joar Nordén satt i den. Turligt nog stannade den högst upp så han kunde kliva av.
– Jag ringde Globus som sålde hissen och sköter service, och fick någon hänvisning till ett nummer dit man kan ringa om det är akut. Där var det någon som sa att de kunde hjälpa till för 5 500 kronor. Det var ju helg. Jag hade inget val, vi måste ha hissen, så jag sa ja. Jag blev kopplad hit och dit och till sist kom jag fram till Securitas, säger Joar.
Om en trapphiss har stannat och någon inte kan ta sig ur den, är det Securitas som rycker ut och lyfter ur personen.
– Men att laga trapphissen kan de inte. Men det kom ut två trevliga unga människor i alla fall, och de skruvade lite och sa att det inte var något de klarade av. Sedan åkte de hem.
Vid det här laget rådde oro i det Nordénska hushållet. Var skulle Eva sova, och hur skulle hon gå på toaletten? Joar testade att ta sig uppför trappan, och klarade av att krypa upp och ner för den med möda.
– Men Eva var det värre för. Turligt nog var vår dotter och måg på besök. De hittade en mobil toalettstol och flyttade ner min hustrus nattutrustning. Vi har en gästsäng här i ett rum som vi kunde bädda i ordning efter vi lyft bort dörren så hon kunde ta sig in.
Inte särskilt bra lösningar, med andra ord, och Joar är upprörd över företagets hantering under helgen.
– Vilket förbannat sätt av ett företag, som säljer en produkt som bara används av dem som verkligen behöver den, att inte ha någon jour. Det är väl självklart att en trapphiss kan gå sönder under en helg också. Hade inte vår dotter och måg varit här vet jag inte vad som hänt.
På måndagen hade paret sjukhusbesök som de inte kunde avboka, och därför kunde en reparatör först komma på tisdagen. 20 000 kommer det kosta, och vem som ska betala är ännu oklart.
– Jag köpte den, men fick sedan bidrag av kommunen. Det beror väl på vem som ses som ägare. Hittills har vi stått för tillsynskostnader. Om de hade alla delar hemma skulle de kunna laga den idag, men det var osäkert. Att plocka ihop reservdelar förstår jag tar tid, men det är obegripligt att de inte har någon jour.