En förälder vid Dansutskolan anmälde att dennes barn inte fick det stöd som behövdes. Eleven har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och har det svårt med vissa moment i skolan. Eleven har inte fått ett åtgärdsprogram, och när eleven tycker det är svårt vill den inte gå till skolan, utan blir då hemma i stället.
Skolinspektionen bad Gnesta kommun, som är huvudman för Dansutskolan, att skicka in ett yttrande i ärendet. De ville ha svar på vissa frågor om vilket stöd eleven fått, skäl bakom beslutet att inte ha ett åtgärdsprogram och om föräldern fått information om att beslutet om åtgärdsprogram gick att överklaga.
Skolan har gjort en del extra anpassningar för att ge eleven stöd. Eleven får bland annat individuella instruktioner, får ta korta pauser under lektionstid, har begränsat antal uppgifter samt får återkoppling av vuxen under lektionerna. Eleven får sitta själv när den har behov av det, göra prov muntligt om den behöver det, och använda datorn/platta som skrivstöd. Eleven får också sitta på en särskild plats i klassrummet för att få lugn och ro, och får anpassade läxor.
De skriver också att föräldern har informerats om varför ett åtgärdsprogram inte har startats, och det är att man anser att de anpassningar som gjorts räcker. Föräldern ska också ha fått information om att beslutet gick att överklaga.
Skolinspektionen ska nu utreda om det skolan gjort är tillräckligt eller inte.