Fler inställda besök och IVO-anmälan på retur

Situationen för Lasse Westergren och hans dementa mor har förvärrats. Hans IVO-anmälan har också lagts ned.

Lasse Westergren.

Lasse Westergren.

Foto: Maja Edsö

Gnesta kommun2019-12-18 21:59

Lasse Westergren får själv ta hand om sin mamma de dagar hemtjänsten inte kan skicka kvinnlig personal. Lasse upplever att hans dementa mamma blir förvirrad och nedstämd av manlig personal. Hon tror manliga vänner och bekanta från förr följer med in i badrummet. 

Men hemtjänsten i Gnesta kan inte garantera kvinnlig personal. När Gun ska få besök med manlig personal, registreras det som att Lasse tackar nej, och besöken ställs in. 

Lasse anmälde situationen till IVO, Inspektionen för vård om omsorg. De har sagt att det är hemtjänstens verksamhetschefer som ska utreda hans klagomål – och har skickat det dit.

– Men de är ju inte intresserade av att hjälpa mig, säger Lasse.

Sedan en tid tycker Lasse att situationen blivit värre.

– Det blir allt oftare inställda besök, så jag åker från Stockholm där jag bor allt fler dagar i veckan. Nu har hemtjänsten planerat in att det ska komma besök på natten också. Det innebär att jag får sova över i stället.

Uteblivna besök får de fortfarande betala för.

Åsa Hjalmarsson är enhetschef för hemtjänsten. 

– Jag kan ju inte kommentera enskilda ärenden av sekretesskäl. Däremot kan jag beskriva processen. Som brukare har man fått ett beslut om att vi ska utföra besök. Så generellt, om man inte vill ha insatsen, så ska är det kanske så att man ska ifrågasätta behovet, säger hon, och fortsätter:

– Sedan kan man behöva tacka nej till ett besök med kort varsel. Då är det något vi dokumenterar och för dialog om med avgifthandläggaren. Vi har rutiner för när man tackar nej som styr om man debiteras eller inte, och det beror också på insatsen. 

Om att situationen nu upplevs värre för Lasse, säger hon: 

– Jag kommer inte kommentera enskilda ärenden. 

Vad har ni för skyldigheter att tillgodose önskemål om manlig eller kvinnlig personal, generellt?

– Generellt utför vi det som är beslutat. Har man fått bifall på ett behov ska vi utföra det. 

Räknas då ett behov av antingen manlig eller kvinnlig personal in i det?

– Behovet är det som styr insatsen. Du kan jättegärna maila dina frågor, men jag kommer inte kommentera vidare i enskilda ärenden. 

Vad kan man göra för att lösa situationen?

– Jag kommenterar inte enskilda ärenden. 

Lasse Westergren har skickat in en anmälan till IVO, som skickat ärendet till er. Hur hanterar ni klagomål, generellt?

– Jag har ingen information om det i dagsläget. Du får maila mig så kan jag återkomma med mailsvar till dig. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!