Det var vid 22-tiden en måndagskväll i november förra året som Göran Friborg fick ett samtal hemma i lägenheten i Gnesta. I andra änden av luren pratade en kvinna som påstod att hon ringde från banken. En timme senare hade bedragarna skapat ett nytt mobilt bank-ID i Görans namn och fört över 10 000 kronor via Swish.
– Jag är ju inte helt tappad bakom en vagn, vill jag hävda, men jag gick ändå på det. Det var en trevlig tjej som ringde upp. Det var mycket skickligt gjort, berättar 84-åringen Göran Friborg.
Anledningen till att han gick på bluffen var att kvinnan hade uppgifter om att han handlat på Elgiganten nyligen, och hur mycket pengar han hade på sitt konto. Båda uppgifterna stämde, men Göran Friborg har än i dag inte fått svar på hur bedragarna kunde veta om de detaljerna.
– Kanske har de sagt samma sak till alla de ringt, och hade tur att det stämde på mig.
Polisen började utreda brottet i Östergötland, men i takt med att härvan nystades upp ledde spåren söderut, och polisen i Malmö tog över fallet. För två veckor sedan dömdes en man och två kvinnor, däribland kvinnan som ringde till Göran Friborg, till fängelse för bland annat grovt bedrägeri i Malmö tingsrätt.
– Jag tycker synd om de där tjejerna. Beloppet stör mig inte så mycket. Jag hade mycket väl kunnat ge pengarna till dem, så att de kunde komma på rätt bog.
Bland de 20 drabbade målsägarna i det här fallet bor två personer i Gnesta. Enligt domen har bedragarna använt sig av söktjänster på nätet, och slagit på vissa orter och åldrar, för att hitta telefonnummer till sina potentiella offer.
Enligt polisen är telefonbedrägerier av den här typen något som har ökat på senare år. Det har dock blivit något bättre sedan toppnoteringen i augusti förra året, då bedragare kom över totalt 40 miljoner kronor i hela landet. Det ledde till att polisen upprättade en så kallad nationell särskild händelse för att få loss extra resurser.
– Det blev ett akut läge i slutet av förra sommaren, vilket ledde till att vi inledde ett strukturerat och omfattande arbete i hela landet. Vi lyckades vända trenden, men problemet finns fortfarande kvar, säger Björn Öberg, presstalesperson i region öst och kommunikationsansvarig för den särskilda händelsen.
Vad ska man tänka på för att undvika att drabbas av telefonbedrägerier?
– Man ska aldrig logga in på sin bank på någon annans uppmaning, de jobbar inte så, säger Björn Öberg.