Hissföretaget: "Kunden kommer att få betala"

Drabbas man av ett fel under helgen, så får man vänta till nästa vardag. Det beskedet ger företaget som sköter servicen av trapphissen hemma hos Joar och Eva Nordén utanför Gnesta.

Trapphissen fastnade högst upp när Joar satt i den. Hade den fastnat på mitten av trappen hade situationen kunnat bli riktigt besvärlig.

Trapphissen fastnade högst upp när Joar satt i den. Hade den fastnat på mitten av trappen hade situationen kunnat bli riktigt besvärlig.

Foto: Maja Edsö

Gnesta kommun2020-03-05 10:24

I ett mail svarar hissföretaget SN att de har en jourberedskap som kan komma och hjälpa till att lyfta ur någon som sitter fast i hissen inom två timmar, och att man då också kan åtgärda enklare fel. Detta om man har ett jouravtal med företaget.

"Övriga reparationer av fel anmälda under jourtid påbörjas närmaste vardag efter felanmälan."

Joar Nordén och hans fru Eva är väldigt beroende av sin trapphiss. Trapphissen stannade på lördagsförmiddagen, och rullstolburna Eva strandades på nedervåningen utan tillgång till toalett eller sitt sovrum, och har i stället fått använda en portabel toalettstol och sova i gästsäng. Men att få hjälp snabbare än vad de fått är alltså inte möjligt, enligt Globus eftermarknad som svarar på mailet. 

När paret i sin desperation på lördagen bad någon att komma och titta på trapphissen, kom Securitaspersonal som i annat fall alltså skulle ha hjälpt till att lyfta ur någon som fastnat i hissen. Men att laga trapphissen kunde de inte. 

Kostnaden för jourbesöket var 5 500 kronor, och trots att aret inte fick någon egentlig hjälp vid det tillfället är det något de kommer debiteras för.

"Kund som har jouravtal vet om kostnaderna som är specificerade i avtalet och det påminns även om detta när personen ringer till Globus journummer. Kunden avgör i varje enskilt tillfälle om dom vill utnyttja jouren. Kunden kommer att få betala jourutryckningen", låter företaget hälsa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!