Kommunen begär betalning för redan betalda fakturor

Gnesta kommun har haft tekniska problem med påminnelser för fakturor som kunden redan har betalt. Det gäller tjänster som utförts av verksamheter på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Gnesta kommun kommunhus mars 2022

Gnesta kommun kommunhus mars 2022

Foto: Andreas Tun Hedfors

Gnesta kommun2022-08-13 19:52

Medborgare som använder autogiro och som redan har betalt sina fakturor ska bortse från kommunens påminnelser. Gnesta kommun ber nu om ursäkt på sin hemsida och beklagar det inträffade.

”Det har kommit till vår kännedom att det har gått ut påminnelser till de kunder som har autogiro där fakturorna redan har blivit betalda. Vi beklagar detta och lovar att inga dröjsmålsavgifter eller vidare hantering som inkasso eller liknande kommer att vidtas för de fakturor som redan är betalda via sitt autogiro. Påminnelsefakturan utan specifikation behöver alltså inte betalas.” Skriver Gnesta kommun.

Filen från banken laddades hem för sent.

– De personer som betalar via autogiro gör det via sin bank. Varje månad hämtas filen från banken till vårt system och då registrerar systemet att fakturan är betald. Men den här gången var det miss i rutinen som gjorde att filen laddades hem till kommunen försent, alltså efter att påminnelserna hade gått ut. Så systemet hade inte känt av att fakturorna blivit betalade så därför skickades det ut påminnelser fast de redan var betalade, säger en administratör på tekniska kontoret vid Gnesta kommun.

Missen var inte så dramatisk, enligt kommunen.

– Det har varit en miss i rutinerna under sommaren och semestertider. Det har gått om lott så att betalningarna kom in efter att påminnelserna gick ut. Därför gick det ut till de som redan betalat, säger administratören som vill vara anonym.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!