– Det är jätteroligt, säger Louise Berg som är vårdenhetschef på Gnesta vårdcentral.
Om tidningen skriver om Gnesta vårdcentral, följer nästan alltid kommentarer på sociala medier om att vårdcentralen är undermålig. Men ser man till den nationella patientenkäten blir Gnestaborna bara mer och mer nöjda med primärvården vid sin vårdcentral – vilket är en annan bild av verkligheten.
Nationell patientenkät utförs av SKR, Sveriges kommuner och regioner, och undersöker hur nöjda patienter är med vården. Utöver en poäng för helhetsintryck får de patienter också svara på hur nöjda de är med saker som delaktigheten i vården, kontinuitet och bemötande.
2015 hade Gnesta en poäng på 68,4 av 100 på helhetsintrycket, lägre än både rikssnittet på 80 och Sörmlandssnittet på 77 poäng. Förra året hamnade Gnesta på 81,7 – en avsevärd höjning.
För fem år sedan hade Gnesta sämst poäng i kategorin kontinuitet – 52,6. Nu ligger man på 69,9. Louise Berg tror att arbetet med kontinuiteten, att man får träffa samma läkare vid olika besök, är något som också dragit upp helhetsbetyget.
– Det är det patienterna tidigare klagat mest över, att de inte träffar samma läkare och samma sköterskor, och det har vi jobbat hårt med. Det gäller särskilt patienter som är kroniker, där försöker vi verkligen ha samma läkare. De som söker för akuta åkommor har inte riktigt samma behov av det.
Louise Berg är väl medveten om bilden av Gnesta vårdcentral i sociala medier, och hon säger att situationen ibland känns tråkig för personalen.
– Vi har runt 10 000 människor listade här, och de flesta är nöjda, men de hörs sällan. De som är mest missnöjda hörs mest, och då blir det en lite skev bild av verkligheten. Jag kan tycka man ska vara lite källkritisk till allt man läser på Facebook. Ibland känns det som någon slags häxjakt, nästan, säger hon, och fortsätter:
– Jag själv väljer att inte läsa på Facebookgruppen Gnesta tillsammans till exempel. Jag vet att personalen gör ett fantastiskt jobb, men det man läser är det tråkiga som skrivs. Vi tar den kritik som kommer in till våra kanaler på största allvar, men saker som florerar i sociala medier har en tendens att synas mer.
Att Gnesta vårdcentral konsekvent får högre poäng än Trosas tror inte Louise Berg beror på särskilt stora skillnader i vård.
– Deras vårdcentral är minst lika bra som vår. Jag tänker att det kan bero på vad man har för befolkning i kommunen, jag säger inte att Trosas befolkning är kräsen, men så har det sett ut under flera år och jag tycker inte det är någon skillnad på vårdcentralerna.
Även Trosa har förbättrat sitt resultat de senaste åren, från 62,5 i helhetspoäng 2015 till 72,5 2019. Trosa vårdcentrals verksamhetschef Susanne Rehn Svensson berättar dock att svarsfrekvensen där varit låg, men att man i samtida undersökning man delade ut i väntrummen hade höga nöjdhetssiffror på över 80 procent även där.
"Jag ser ingen anledning till att jämföra oss med andra vårdcentraler och framförallt inte i vårt län – alla jobbar i samma primärvårdsdivision för att ta hand om en befolkning som behöver hjälp på primärvårdsnivå och alla har vissa skillnader i geografi eller andra förutsättningar gällande resurser", skriver hon i ett mejl och nämner också att de utför ett kontinuerligt förbättringsarbete.