I december tillträdde läraren Kjell Glinning som tillförordnad rektor på Waldorfskolan i Gnesta. Han var då den femte personen på posten på drygt två år.
Enligt Lars Svedin, som de senaste åren varit ordförande för den förening som driver skolan, är det svårt att hitta duktiga rektorer just nu.
– Det är stor konkurrens i hela Sverige när det gäller kompetenta rektorer, och särskilt i Stockholmsområdet. Det är också svårt för en mindre friskola att svara upp mot lönekraven, säger han.
Den senaste rekryteringen ledde till att en ny rektor började i slutet av sommaren förra året. Provanställningen avbröts dock i december, bland annat eftersom flera föräldrar upplevde att rektorn var väldigt svår att få tag på.
– Hen levde inte upp till de krav vi ställt och det uppstod oklarheter kring flera saker som vi har sett som allvarliga. Det är jättetråkigt för vi kände verkligen att vi hade hittat en bra rektor efter rekryteringsprocessen, säger Ulrika Andersson, förälder, tidigare ledamot och nu suppleant i styrelsen.
Bland personalen ska det både ha funnits personer som stöttat beslutet att avsluta provanställningen, och personer som stått på den sparkade rektorns sida.
Ny ordförande i skolans styrelse är Cecilia Kallenberg, som tillträdde för några veckor sedan. Hon menar att långsiktighet och stabilitet nu har högsta prioritet. Målet är att få till en trygg miljö för både barn och vuxna.
– Det har varit flera rektorer på skolan de senaste åren, så är det. Jag är precis nytillträdd och kan inte uttala mig om det som har hänt, men självklart är det här något som står högt på vår lista.
Vad ska ni göra nu?
– Vi behöver skapa en stabil arbetsplats för alla våra medarbetare, där man vill vara och kan trivas. Det gynnar ju också våra ungar. Självklart är det högt prioriterat, säger Cecilia Kallenberg, som själv har två barnbarn på skolan.
Gnesta Waldorfskola drivs precis som andra Waldorfskolor som en ideell förening. Det är den enda friskolan i Gnesta, och verksamheten är betydligt mindre än de kommunala skolorna sett till antal elever.
– Självklart blir vi sårbara med det lilla formatet, när det gäller ekonomin bland annat. Men det finns många fördelar också, menar Cecilia Kallenberg.
Waldorfskolornas pedagogik har sina rötter i den antroposofiska rörelsen, med bas i Järna. I Sverige finns det ett 40-tal Waldorfskolor.