På förskolan Grinden lär sig alla teckenspråk

På Grinden används teckenspråk varje dag, eftersom en i personalen är döv. "Bättre kommunikation och bullernivå", är resultatet.

Helen Söderberg tecknar till barnen.

Helen Söderberg tecknar till barnen.

Foto: Maja Edsö

Gnesta kommun2019-10-08 07:10

Det är sångsamling på förskolan Grinden, och man börjar med att sjunga en sång där man sjunger alla barnens namn, ett efter ett. Så långt är allt som det brukar på en sångsamling, men på Grinden tecknar man också till sången, och varje barn har också ett persontecken – Tuva tecknas genom att pekfingret hålls som en krok över ögonbrynet, Melvin genom att tummen och pekfingret greppar hakan i en fundersam gest. Persontecken funkar inom teckenspråk som ett personligt och enklare sätt att säga sitt namn, i stället för att behöva bokstavera varje bokstav i namnet. 

Teckenspråk är en del av vardagen här. På Grinden jobbar nämligen Helen Söderberg sedan 2018. Helen är döv, och hon talar bara teckenspråk med barnen. I början kändes det som en utmaning för henne att komma till en miljö med endast hörande, men på förskolan finns också Maria Lauer som talar teckenspråk, eftersom hennes man är döv. Maria tolkar under intervjun.

– I början var det en utmaning, skulle vi förstå varandra? Men vi i personalen hjälper varandra. De har varit så positiva, och tycker själva det är roligt att lära sig, säger Helen. 

Flera i personalen på förskolan har nämligen gått kurser i teckenspråk, och kontakten med föräldrarna funkar väldigt bra. 

– Alla är väldigt positiva till att barnen lär sig tecken. Jag kan läsa läppar, och ofta kan jag och föräldrarna göra oss förstådda med varandra, även om vi ibland får skriva lappar eller på telefonen. 

Karin Andréason är förskolechef, och tycker att teckenspråk förbättrat både kommunikationsförmåga och bullernivå på förskolan.

– De sista åren hade jag märkt att barn överlag är sämre på ögonkontakt, varför vet jag inte, kanske har det med digitalisering att göra. Att använda sig av stödtecken gör många förskolor som en hjälp för små barn eller barn med språksvårigheter, men Helen pratar bara teckenspråk, och barnen måste ha full ögonkontakt hela tiden när de pratar med henne, säger hon.

Karin berättar om den gång när ett litet barn, som ännu inte lärt sig prata var väldigt ledset, och ingen i personalen förstod vad som var fel. Så tecknade Maria till henne och frågade vad det var, och fick då svaret via teckenspråk: törstig. 

Förskolan planerar nu utöka arbetet med teckenspråk. De har nämligen fått ett stipendium på 75000 kronor från Lärarstiftelsen för ändamålet.

– Redan nu har vi smågrupper där Maria leker och lär ut teckenspråk och vi har veckans tecken som lärs ut, och nu kanske vi kan utöka de här smågrupperna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!