Snart växlar pendeln upp – men inte bussarna

I december blir det fler helgturer på Gnestapendeln, men busstrafiken i Gnesta förblir densamma. Dåligt, tycker pendlarföreningen.

De tätare helgturerna på pendeltåget riskerar att bli en uddlös förändring utan anslutande bussar i Gnesta, menar pendlarföreningen.

De tätare helgturerna på pendeltåget riskerar att bli en uddlös förändring utan anslutande bussar i Gnesta, menar pendlarföreningen.

Foto: Henrik Norling

Gnesta kommun2019-11-04 14:45

Som tidningen berättat tidigare ska pendeltågslinjen till Gnesta få tätare turer på helgerna när tabellerna läggs om den 15 december. Tåget kommer att gå sex gånger extra per dag åt båda hållen, på lördagar och söndagar.

Pendlarföreningen i Gnesta, som tidigare drivit en namninsamling för just den här förändringen, jublade när de utökade turerna utannonserades i april.

– Vi är väldigt glatt överraskade, jag finner knappt ord, sa föreningens sekreterare Elisabeth Lundberg Karlsson då.

Men nu när tabellskiftet närmar sig riktas kritik mot hur bussturerna matchas mot tåget. Eller inte matchas, snarare. Antalet bussturer från Gnesta station ändras nämligen inte.

– Självklart ska det finnas anslutningsbussar, annars tar ju många bilen i alla fall, säger Benny Åberg, ordförande för föreningen Gnestapendeln och kommunpolitiker för Vänsterpartiet.

Bor man i Gnesta spelar kanske bussturerna mindre roll, men för den som bor i Stjärnhov blir de extra pendeltågsturerna poänglösa om det inte finns matchande bussar, menar föreningen.

Enligt samhällsbyggnadsförvaltningen i Gnesta kommer man att noga studera vilka konsekvenser de utökade helgturerna får och hur de används. Det är inte omöjligt att bussturerna utökas nästa år, men heller inte säkert. Redan i dag matchas inte alla pendeltågsturer med bussar i Gnesta, påpekar förvaltningen vidare.

– Vi ser att resandet med pendeltåg och regionaltåg ökar och därför ser vi tillsammans med förvaltningen kontinuerligt över vår beställning av kollektivtrafik, så att den både är attraktiv och ekonomiskt hållbar, förklarar kommunalrådet Anna Ekström (M) och fortsätter:

– I samband med trafikbeställningen 2020 så blir ett av uppdragen att fortsatt analysera turernas attraktivitet, matchning och ekonomi.

Gnesta kommun fastställer vanligtvis sin beställning om kollektivtrafik till Sörmlandstrafiken i maj. I beställningen finns i praktiken alltid önskemål om matchning till pendeltågen, som ju sköts av region Stockholm, med.

Som en del av överenskommelsen med Stockholm gick Gnesta kommun in och delfinansierade de utökade helgturerna. Den årliga kostnaden uppskattas till omkring 350 000 kronor, för Gnesta kommuns del.

Lösningen har också av styrande politiker i Gnesta beskrivits som temporär, i väntan på att Mälardalstrafiks nya tåg börjar rulla för fullt 2021.

Benny Åberg, ordförande för föreningen Gnestapendeln och kommunpolitiker för Vänsterpartiet.
Benny Åberg, ordförande för föreningen Gnestapendeln och kommunpolitiker för Vänsterpartiet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!