– Det var lite lustigt faktiskt. Dagen innan artikeln publicerades i tidningen, hade de sagt till mig att det skulle ta en vecka att beställa hem reservdelar. Men dagen efter artikeln publicerats, ringde företaget och sa att de hittat reservdelar, säger Joar Nordén, och skrattar lite finurligt.
Han och hans fru Eva fick det besvärligt när deras trapphiss gick sönder förra helgen. Eva sitter i rullstol, och Joar tar sig med nöd och näppe upp och ner för trappan.
Företaget Globus, som sålde och sköter service av trapphissen, fick kritik av paret Nordén.
– Vilket förbannat sätt av ett företag, som säljer en produkt som bara används av dem som verkligen behöver den, att inte ha någon jour. Det är väl självklart att en trapphiss kan gå sönder under en helg också, sade Joar i en tidigare artikel.
Globus svarade på kritiken att de har en jourservice där de inom två timmar kan komma och lyfta ur någon som fastnat och då se över enklare fel, men att besvärligare lagningar får tas efterföljande vardag.
På torsdagen kom i allafall en reparatör – men på kvällen gick trapphissen sönder igen.
– Då kom det en kille dagen efter det, och nu är hissen hel igen. Det känns ju lite skakigt, man undrar när den går sönder igen. Och jag undrar var de fick de där reservdelarna ifrån. Jag tror de kanske plockade isär en trapphiss de hade stående, säger Joar Nordén.