Gnestabon blev uppringd av en person som påstod sig komma från Nordea, och fick Gnestabon att legitimera sig vid BankID. Personen i telefonen flyttade då nästan 50 000 kronor från Gnestabons konto via Swish. En närstående till Gnestabon fattade misstanker, och ringde till Nordea samtidigt som samtalet med bedragaren pågick för att kontrollera namnet som bedragaren uppgett till Gnestabon.
Banken kunde då bekräfta att det inte var en person som jobbade hos dem, och konstaterar att kontot dit pengarna förts, ett Nordeakonto, är ett som banken haft koll på sedan tidigare.
Och det här får Gnestabons att reagera. I anmälan till ARN står det att man tycker det är märkligt av banken att släppa igenom transaktioner på ett konto som man vet att det sker märkliga transaktioner på.
Gnestabon krävde att Nordea skulle ersätta henne för de 50 000 kronor som lurades av henne, men enligt banken var kvinnan "klandervärd i sitt sätt att hantera sin säkerhetslösning", och är därför själv ansvarig för det som hänt.
Sedan dess har bankens inställning mjuknat något, och Gnestabon har fått drygt 10 000 kronor som återbetalning på en stoppad transaktion. Men Gnestabon vill alltså i första hand att banken ska ersätta resten av de 50 000 kronorna, eller i andra hand att hon inte bedöms som klandervärd utan i stället grovt oaktsam. I så fall skulle hon ha rätt till 12 000 kronor till, anser kvinnan.