Att SL och MTR har haft problem med både pendeltågstrafiken och samarbetet sinsemellan är välkänt vid det här laget. I december höll landstingspolitiker och tjänstemän i Stockholm en presskonferens om pendelkaoset. Det förklarades återigen att miljonbelopp i betalningar till MTR, som har uppdraget att köra pendeltågen sedan 2016, hålls inne fram till dess att situationen förbättrats.
Förseningar och inställda avgångar drabbar SL:s ytterområden värst, där turtätheten är lägst och alternativa resvägar få.
‒Ju längre ut i systemet du kommer, desto hårdare drabbar det resenärerna, konstaterar Johan Nordenblank, chef för fastigheter och fordon på trafikförvaltningen i Stockholm.
Han nämner Gnesta, Bålsta och Nynäshamn som särskilt känsliga resmål.
Claes Nyberg, pressansvarig på MTR, håller med:
‒Det svåraste att hantera är sena sjukskrivningar av personal som börjar ett tidigt pass lång ut på linjen, då tar det tid att få ut jourpersonal.
[custom-embed script="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"]
Enligt statistik som SN har tagit del av ställdes totalt 199 avgångar in på pendeltåget mellan Gnesta och Södertälje förra året. 2016 var samma siffra 144 inställda avgångar, vilket motsvarar en ökning på 38 procent.
Den vanligaste orsakskoden till en inställd avgång var "Trafikverket", som får skulden för 90 avgångar. I den här kategorin ryms för den luttrade pendlaren välbekanta fraser som "signalfel" och "växelfel".
Den näst vanligaste orsaken var personalbrist hos MTR, som orsakade 55 inställda avgångar på Gnestapendeln, med en tydlig topp i september och oktober.
[fakta nr="1"]
Enligt Claes Nyberg på MTR var 2017 ett extraordinärt år, och alla prognoser ska peka mot en uppryckning i år.
‒Det har inte gjorts så många stora förändringar på 30 år. Citybanan var ett krävande projekt på många sätt.
Gamla tåg som inte var kompatibla med de nybyggda stationerna pensionerades under sommaren, och ersattes fullt ut först i december. Samtidigt skulle alla lokförare utbildas kring de nya plattformsdörrarna, och annan obligatorisk utbildning fick då skjutas till mitten av hösten.
‒Vi blev jättekänsliga för sjukskrivningar, konstaterar Claes Nyberg.
Grundbemanningen på ett pendeltåg mot Gnesta är en lokförare, en tågvärd som bland annat öppnar och stänger dörrarna, och två konduktörer per vagn som kontrollerar biljetter. MTR har enligt SL inte alltid tillräckligt många konduktörer för att uppfylla avtalskraven, men det i sig ska inte innebära en inställd avgång.
Värre är det med tågvärdarna och lokförarna.
‒På lokförarsidan finns det stora utmaningar i hela branschen. Jag tror inte att någon annan operatör hade lyckats bättre än MTR med det. Egentligen är det lite förvånande, det är ett välbetalt yrke med bra förmåner, säger Johan Nordenblank på SL.
Kan man som resenär förvänta sig färre inställda avgångar 2018?
‒Vi har stora förhoppningar på att det ska minska, men det beror också på Trafikverket som både behöver mer medel och ett större fokus på förebyggande underhåll snarare än avhjälpande.
Priset på ett månadskort höjdes med 30 kronor vid årsskiftet, hur försvarar ni det?
‒Prissättningen tar inte hänsyn till utfall i form av inställda avgångar, det är en separat process som bedömer vad som är rimliga biljettpriser. Men självklart förstår jag hur man tänker som resenär och skattebetalare, säger Johan Nordenblank.
Pendlarförening vill träffa Eneroth
De nya tidtabellerna som kom i december innebär att pendlare som åker mellan Gnesta och Stockholm nu måste vänta på tågbytet i Södertälje hamn, vissa turer uppåt tio minuter. Tidigare har tågen synkat så att man kunde korsa plattformen och åka vidare direkt.
‒Det är en kvalitetsförsämring för resenärerna. Det är oacceptabelt om man lägger ihop det med höjda priser och inställda avgångar, säger Ingemar Oderstedt, vice ordförande i Föreningen Gnestapendeln.
Han skickade i början av året ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), med en förfrågan om en träff i Gnesta för att diskutera pendeltågets framtid. Brevet ska ses som en genuin fråga, snarare än ett PR-trick, enligt föreningen.
‒Inför valet 2014 kom rikspolitiker från alla partier till Gnesta, vi hoppas att ministern ska inse vikten av att det här fungerar, säger Ingemar Oderstedt.
Han menar att Trafikverkets så kallade prioriteringskriterier behöver ses över. Fjärr- och snabbtågen får förtur på den trånga sträckan mellan Järna och Gnesta, vilket går ut över pendlarna enligt föreningen. Farhågan är att fler ska välja bilen om inte pendeltågstrafiken blir bättre.
‒Det är inte samhällsekonomiskt lönsamt att släppa Göteborgsresenärer framför alla resenärer i Stockholm. Folk behöver komma till skolor och jobb när Stockholm som region växer så att det knakar.
Föreningen Gnestapendeln har även planer på en namninsamling på temat under våren.
‒Där kommer man att kunna berätta vilka försämringar man upplever i trafiken. Det kommer bli ett statement till politikerna, säger Ingemar Oderstedt.