Det är en av de sista dagarna i augusti och det regniga vädret håller sig borta. Spårbackens läge intill Klämmingen kommer verkligen till sin rätt.
– Det behöver inte vara en solig dag för att man ska förstå vilket läge det här är, säger oppositionsrådet Ann-Sofie Lifvenhage (M) och gör en rörelse med handen mot sjön.
Trots läget har Spårbacken i Laxne varit ett svårtsålt projekt. Endast en av de 24 tomterna är bebyggda.
– Laxne håller lite på att dö ut, det märks till exempel på att skolan har svårt att få elevunderlag, säger Håkan Ekstrand (C).
Alliansen vill köpa marken av den nuvarande ägaren och själva sälja och marknadsföra tomterna. Lifvenhage och Ekstrand säger att man pratat om idén tidigare men det var när man hörde att alla tomter var till salu som man bestämde sig för att gå till val i frågan. Skulle tomterna säljas av kommunen tror Alliansen det blir billigare för köparen.
– Kommunen behöver bara gå plus minus noll, säger Lifvenhage.
– I dag är det här området tänkt som en samfällighet och de ska sköta sig själva med vägar och liknande, men köper vi tomterna får vi med dem i den kommunala verksamheten, vilket också kan locka, säger Ekstrand.
De båda berättar att de kan tänka sig att rita om tomterna så de blir färre till antalet men också större.
– Vi ser en vinning med att köpa tomterna. Kan vi få fler invånare kan vi säkra skolan till exempel, säger Lifvenhage.
Hon tycker att kommunen har misslyckats med sin marknadsföring av orten. Laxnes fördelar inte har inte lyfts fram ordentligt.
– Det är elva kilometer till Läggesta där man till exempel kan pendla ifrån med tåg. Vi har närheten till Skottvångs gruva och Mariefred.
– Det som brister är busstrafiken, säger Ekstrand.
Även på den punkten har Alliansen tagit sig en funderare. De berättar att man ser över så kallad anropstrafik, där resenären själv ringer och beställer transporten.
– Det behöver inte enbart vara i ett avtal med kollektivtrafikmyndigheten utan kan kanske vara i samverkan med den lokala trafiknäringen, säger Lifvenhage.
– Förhoppningen är att i framtiden kunna få hit en mataffär, tillägger Ekstrand.