Mellan den första januari och 15 maj i år har 63 fall av kränkande behandling hamnat hos barn- och utbildningsförvaltningen. Dansutskolans låg- och mellanstadie sticker ut i statistiken, men enligt rektorn beror det på att de är noga med att rapportera in incidenter i det system som finns.
– Det innebär att man kan anmäla allt som sker via en e-tjänst, tidigare gjorde man det på papper. Vi har skapat väldigt goda rutiner för att informera om situationer som uppstår för att kunna titta på vad vi har för kränkningar och om vi kan se om det förekommer mer i olika klasser och var det sker, säger Malin Palmér Andersson, rektor på Dansutskolan.
Även bland de totala siffrorna som specifikt har tagits fram för 16 april till och med 15 maj står Dansutskolan för 68 procent av fallen. I sammanställningen för alla skolor sker 50 procent av kränkningarna på skolgårdarna.
– Jag tror inte att vår skola har extra mycket kränkningar, utan att det handlar mer om att det har blivit mer synligt. Vi är på tårna och pratar mycket om det här och vi har fått in goda rutiner för att anmäla kränkningar i vårt system.
Vilka typer av händelser kan uppstå som ni rapporterar vidare om?
– Det kan handla om att man har blivit slagen med pinnar eller har fått ta emot en del fula ord. Sedan ska man komma ihåg att en incident kan ha lett till tre anmälningar för att det har varit flera barn inblandade men i olika rapporter.
Av de rapporterade fallen i hela kommunen så är en övervägande del av de utsatta killar. De står för 75 procent av fallen, medans flickorna står för 25 procent. I en jämförelse mellan könen är det även killarna som står för 95 procent av de kränkande handlingarna.
– Jag vill mer säga att det är kopplat till varje enskild individ och samspelsmönster och grupperingar, snarare än att det ligger på kön. Det är för kraftfullt att säga.
Att konflikterna mellan barn skulle ha ökat under senare år är inte ett mönster som Malin Palmér Andersson känner igen.
– Skolan speglar vårt samhällsklimat i stort, men jag tror inte att det har förändrats. Däremot har lättillgängligheten för yngre barn när det gäller till exempel uttryck och språk blivit lättare att få kännedom och kunskap i, i jämförelse med för länge sedan, säger Malin Palmér Andersson.