Äldre larmade hemtjänsten – fick vänta i två timmar

Två allvarliga misstag inom socialförvaltningen har anmälts till Ivo under våren. Vid ett tillfälle i februari fick en person med trygghetslarm vänta över två timmar på hjälp.

Socialförvaltningen i Gnesta har lex Sarah-anmält två missfröhållanden under våren.

Socialförvaltningen i Gnesta har lex Sarah-anmält två missfröhållanden under våren.

Foto: Henrik Norling

Gnesta2021-06-01 14:29

Det var vid halv nio-tiden på kvällen den 18 februari i år som kommunens hemtjänst fick en notis från en person i Gnesta som utlöst sitt trygghetslarm. Först drygt två timmar senare, vid halv elva-tiden, kom personal hem till personen i fråga och kunde hjälpa hen.

Den långa svarstiden berodde på en kommunikationsmiss mellan anställda, skriver socialförvaltningen i en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Orsaken till att personen larmade är sekretessbelagt, men kommunen beskriver det som hände både som ett allvarligt missförhållande i sig och som en risk för att allvarliga saker hade kunnat hända på grund av att personen fick vänta så länge.

Enligt den utredning som socialförvaltningen skickat till Ivo hade hemtjänsten mycket att göra den aktuella kvällen, eftersom personalstyrkan gick en medarbetare kort. Dessutom hade personalen vaccinerats mot covid-19 tidigare samma dag, och det "rådde en orolig och stressig stamning". Rutinerna kring trygghetslarmen beskrivs även som "otydliga".

Bristerna ska nu vara åtgärdade, enligt utredningen, men Ivo har i slutet av maj begärt kompletteringar eftersom utredningen inte bedöms vara fullständig.

Ytterligare en lex Sarah-anmälan har gjorts under våren, som rör en person i Gnesta med personlig assistans, men vad som hänt är sekretessbelagt. Även i det fallet har Ivo begärt kompletteringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!