Men i kommunens delårsrapport framgår det att förändringarna fått motsatt effekt, antalet påstigande resenärer har minskat med 5,9 procent det senaste året.
– Det är en risk man tar när man gör om, säger Christer Andén, planeringschef i Gnesta kommun.
– De som får det bättre hittar man inte med en gång men de som fått försämrade turer tappar man direkt. Det tar lite tid innan allt faller på plats. Tyvärr har det sett ut såhär ganska länge nu, att vi tappar lite resenärer varje år, det var därför vi tog greppet med att göra om linjerna.
Landsortstrafiken minskar också i Trosa och flera andra lantsortskommuner. En enda trafiken som egentligen ökar i länet är stadstrafiken. Och någon sådan finns inte i Gnesta.
– Jag kan inte säga att jag är särskilt orolig över att det ser ut som det gör eftersom det ser likadant ut på fler håll. Det nedåtgående trenden är svårt att bryta men vi jobbar på det tillsammans med länstrafiken.
Kan det vara så att det behövs informeras mer?
– Kanske, men rena kampanjer och reklam är det inte vi som ska stå för, det sköts av Länstrafiken. Från kommunens sida finns det en del information på vår hemsida, men visst är det kanske så att det behövs mer.
Tror du att fler Gnestabor kommer åka kollektivt när nästa mätning görs?
– Vi får hoppas det! Vi vill ju att det ska öka. Och speciellt med tanke på att man kan åka också på SL-kort i kommunen, det är väldigt generöst. Så visst satsar vi på att fler ska ställa bilen, säger han.