I år väntas julhandeln omsätta 20 miljarder kronor och av den summan förväntas över 6 miljarder komma via e-handeln, enligt Postnords egna beräkningar. I centrala Gnesta finns två ombud för posten, Ica i centrala Gnesta och Ica i Björnlunda.
Butikschefen i Björnlunda, Lasse Jarbell:
– Det har gått bra hittills. Paketen får plats på hyllorna och på avin uppmanas man att hämta paketen så fort som möjligt vilket underlättar för oss. Det känns bara bra att hjälpa våra kunder på bästa sätt. Vi erbjuder även näthandel på "sällanköpvaror" från Ica till vår butik. Vi uppskattar näthandel eftersom det är bra service till våra kunder.
Postnord har på flera håll i landet anslutit fler butiker som ombud, berättar Postnords Teija Nilsson, teamchef för ombud Öst. Men hittills har det inte behövts i Gnesta.
– Utrymmesbristen är väl det största problemet för våra ombud men just nu ser vi inget akut problem vad gäller förvaring i Gnesta. Vi har inte behövt använda någon reservplan men vårt företagscenters lokaler kan ju kanske bistå ifall att det skulle uppstå problem, menar Teija Nilsson som samtidigt välkomnar fler butiker som ombud.
På Pressbyrån i Gnesta säger butiksansvarige Jörgen Johansson blankt nej till att även bli postombud.
– I så fall måste vi ha en större lokal. Redan nu råder julrusch för oss. För ett par dagar sedan kom det 55 paket som vi knappt får plats med på hyllan, säger Jörgen Johansson, vars butik tar emot paket från två speditionsfirmor sedan åtta år tillbaks.
– Då kom det kanske tre paket i veckan men så är det ju inte längre, konstaterar han.
Avslutningsvis får vi kanske även hålla tummarna för att alla julklappspaket hittar fram i tid till postombuden i jul.