Än glesare på Gnestapendeln under pandemin

Antalet påstigande på Gnestapendeln har sjunkit med uppåt 50 procent under coronakrisen.

Jonathan Dernehag tar pendeltåget till jobbet i Södertälje varje dag.

Jonathan Dernehag tar pendeltåget till jobbet i Södertälje varje dag.

Foto: Henrik Norling

Gnesta2020-10-05 11:50

Det är vid det här laget ingen hemlighet att många har valt bort kollektivtrafiken till förmån för bilpendling eller hemarbete under coronakrisen. Alla har dock inte möjlighet att välja.

Gnestabon Jonathan Dernehag tar pendeltåget till jobbet i Södertälje varje dag.

– Första månaderna var det väldigt lugnt. Sedan under sommaren märkte man att folk började komma tillbaka, särskilt ungdomarna.

Han tycker inte att trängseln har varit något problem den senaste tiden. Det är å andra sidan inte särskilt trångt på Gnestapendeln under normala omständigheter heller.

– Jag tycker att folk generellt är ganska bra på distanseringen, säger Jonathan Dernehag.

Trafikförvaltningen i Stockholm för ganska mycket statistik över resandet i kollektivtrafiken, men den mesta datainhämtningen kommer från sensorer i spärrarna. Eftersom det inte finns några spärrar i Gnesta, och eftersom få med månadskort självmant blippar sina kort innan de kliver på, är det svårt att få en tydlig bild av läget.

Klart är dock att resandet på Gnestapendeln har sjunkit drastiskt sedan i mars, precis som i kollektivtrafiken i stort. Enligt siffror som bygger på sensorer på tågen kombinerat med uppskattningar klev 28 000 personer ombord på pendeltåget i Gnesta i april, jämfört med 50 000 förra året. Resandet har ökat försiktigt sedan dess och i augusti åkte 38 000 personer på sträckan.

– I hela pendeltågstrafiken hade vi i går 793 000 spärrpassager. Samma dag för ett år sedan var det 1 434 000 passager, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Enligt Gnesta kommun sjönk resandet med 45 procent under våren. Under sommaren minskade skillnaden mot föregående år till omkring 30 procent.

I branschen diskuteras nu pandemins effekter på kollektivtrafiken på längre sikt. Vissa studier pekar på att coronarelaterade beteendeförändringar sätter sig alltmer, och att folk som åker bil istället för tåg riskerar att fortsätta med det även efter krisen.

Mer än var åttonde resenär kommer att överge kollektivtrafiken efter coronapandemin, enligt en studie som Dagens industri rapporterade om nyligen. Vad en sådan utveckling skulle innebära för linjer i periferin, som Gnestapendeln, är dock svårt att säga i nuläget.

– Pendeltåget kommer även framöver vara oerhört viktigt för Gnesta kommuns kollektivtrafiksystem och för kommunen som helhet, menar Alina Ruda, samhällsplanerare på Gnesta kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!