Åsa Romson (MP) gav svar på tal i Gnestas tågkur

Under måndagen kom miljöpartiets språkrör Åsa Romson till Gnesta för att prata tågtrafik i allmänhet och Gnestapendeln i synnerhet.

romson gnesta

romson gnesta

Foto:

GNESTA2014-08-18 17:07

I en väntkur på tågstationen i Gnesta räckte Åsa Romson över ett svar på den skrivelse som föreningen Gnestapendeln skickat ut till berörda politiker tidigare i år, som syftar till att rädda Gnestapendeln på lång sikt.

Svaret innehöll ett slags överlevnadspaket för Gnestapendeln.

Bland annat vill partiet att Trafikverkets prioriteringsregler ses över, så att resenärers behov går före kommersiella intressen - det vill säga att pendlares status uppgraderas.

En tydligare satsning på Ostlänken ska göra så att Gnestapendeln avlastas.

– Snabbtågen behöver nya spår, vilket innebär att vi kan satsa på regionaltrafiken, menade Åsa Romson.

I svaret till föreningen Gnestapendeln fanns även ett förslag på ett omkörningsspår på sträckan mellan Järna och Gnesta, för att avlasta tågtrafiken.

På nationell nivå vill partiet öka regeringens satsningar på infrastruktur med totalt 75 miljarder kronor.

– Det är mycket pengar, men vi prioriterar tåget framför bilen och satsningar på motorvägar, sa Åsa Romson.

Hon är delvis skeptisk till avregleringen, som gör att olika aktörer kan konkurrera om platserna på spåren.

– Det fungerar bra på lokal och regional nivå, men på nationell nivå är det känsligare. Det måste bli mer planerat. Nu är det lite vilda västern.

En av föreningen Gnestapendelns hjärtefrågor är att Trafikverket ska ha fleråriga tågplaner, istället för ettåriga, för att skapa bättre kontinuitet och för att kommunen ska slippa leva med kniven mot strupen. Men att tågplanen är ettårig även för pendeln och att det skapar stor oro bland kommuninvånarna, kände inte Åsa Romson till.

–Det jag har hört är snarare det omvända, att det är bra att avregleringspolitiken inte ger långa kontrakt när man inte vet hur det fungerar med tågaktörerna.

Benny Åberg från föreningen Gnestapendeln blev besviken över svaret.

– Även om vi dras med tågoperatörer i fem år, är det ändå bättre än den osäkerhet som drabbar orter som Gnesta.

– Jag tar med mig det, sa Åsa Romson.

Föreningen Gnestapendeln framhöll även att mer kortsiktiga lösningar kan behövas, om Gnestapendeln ska må bra. Det gäller bland annat en ombyggnation av stationen i Gnesta för att fler tåg ska kunna släppas förbi, samt en uppgradering av signalsystemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om