Bälteslösa resor vardag för Gnestas pendlande ungdomar

Trasiga bälten och överfulla bussar, det är vardag för de ungdomar som skolpendlar mellan Gnesta och Nyköping. En vardag med livet som insats.
– Jag såg att vi skulle krocka, säger Fanny Berencreuz som nyligen var med i en bussolycka.

osäkra bussar-4.jpg

osäkra bussar-4.jpg

Foto:

Gnesta2014-02-18 07:10

När skoldagen i Nyköping var slut klev Fanny Berencreutz Kindvall, 13, i vanlig ordning på bussen hem mot Gnesta. Hon såg sig om efter en plats med bälte, med förgäves.

– I det första sätet hade något tryckt fast tuggummi på bältet, det andra drog inte in sig och det tredje hade någon knutit ihop, säger hon.

När bussen började rulla var Fanny alltså inte fastspänd. Något som skulle ge konsekvenser.

– Efter ett tag fick vi möte. Jag såg att busen vi mötte låg i samma körfält som vi. Jag tänkte att "nu krockar vi", säger Fanny.

Sekunder senare for bussen ner i diket. Fanny slog huvudet i rutan och drabbades av vad som senare visade sig vara en kotkompression i bröstryggen som tvingade henne stanna hemma från skolan i nästan fyra veckor.

– Det är en månad sedan nu. Jag har haft jätteont och haft svårt att koncentrera mig så jag har missat mycket i skolan så jag inte kunnat plugga hemma heller.

Fannys mamma, Lotta Berencreutz, reagerade med ilska efter olyckan.

– Jag trodde att mina döttrar, som båda går i skola i Nyköping, åkte med säkerhetsbälte. Men nu har jag förstått att det inte går. Till skolan går det bra men när de ska hem är bältena söderskurna, hopknutna eller fulla med fasttryckta tuggummin. Det är svårt att hitta en plats med bälte, säger hon.

Lotta kontaktade Nobina som kör bussarna efter upphandling av Länstrafiken i Sörmland.

– De sa att bussarna kollas och lagas varje kväll men att skadegörelsen sker under dagtid. De berättade också att en buss inte får tas i bruk om så mycket som ett enda bälte är ur funktion. Hur kan de då köra med bussar med nästan inga fungerande bälten på eftermiddagen?

Bussbolaget ska ha sagt att den bristande kvaliteten beror på de låga anbud bolagen tvingas lämna för att vinna upphandlingarna.

– Länstrafiken måste ju se till annat än pengar när de gör sina upphandlingar. De måste tänka på säkerheten!

Lotta berättar också hur bussarna mellan Tessinskolan i Nyköping och Gnesta ofta är så pass överbelastade vid hemfärd att resenärerna står och sitter i gångarna.

– När jag frågade en busschaufför i et annat bolag fick jag höra att när bussen är så full så får man inte köra på motorvägen, busschauffören måste ta en alternativ väg. Men det gör de inte. Vad händer om de krockar med en så full buss?

Lotta kontaktade polisen för att göra en anmälan om att bältena inte fungerar som de ska. Men vid den tekniska undersökningen som gjorde först fem dagar senare såg allt bra ut på bussen.

– Såklart, då hade de ju hunnit ha det inne för reparation, säger Lotta som efteråt fått detta bekräftat.

Nu uppmanar Lotta sina döttrar att ringa polisen om de åter tvingas åka utan bälte.

– Ja, antingen får de ringa själva eller så får de höra av sig till mig så får jag ringa. Det enda sättet att komma åt det här är att polisen stoppar bussarna ute på vägarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!