– Jag kodar. När du blockkodar så får du koderna och ska binda ihop dem. Man kan säga att det är som att lägga ett pussel fast man kan göra som man vill i slutet. Det finns inget bestämt slut, säger 12-åriga Vilgot Stenqvist Vargstedt.
På Vilgots skärm rullar hamburgare upp. Han har själv programmerat vad som ska hända när hamburgarna skjuts ner.
– Det är precis som att man bygger en dator. Det har varit kul. Förut visste jag inte direkt hur man skulle koppla men nu vet jag hur det ska vara. Jag har det här som intresse och jag vill jobba med programmering sedan när jag blir vuxen.
Emil Bendelin är 10 år och har under våren på Komtek hunnit utformat en labyrint. Arkadmaskinerna har de själva skruvat ihop, målat och satt färgglada spelknappar på.
– Man kan gå in på en hemsida och måla banan och programmera. Det kallas för blockprogrammering, säger han.
Sofia Malmberg är lärare på Komtek och hon bygger själv ihop en större arkadmaskin hemma. Därifrån kom också idén om att starta upp workshopen.
– Jag gör den efter konstens alla regler, det ska bli en som är som på riktigt. Jag brukar tänka på hur man skulle kunna göra liknande saker fast anpassade för barn och bestämde mig för att göra det här.
Vidare beskriver hon workshopen som ett litet minikollo.
– Mest brukar vi hålla på med lego, det handlar också om programmering och konstruktion. Men det här är speciellt eftersom det har hållit på i tre dagar.