– Gnestahem har skött det här under all kritik. Upptäcks svartmögel i lägenheten ska det inte behöva gå tre år innan det undersöks och åtgärdas, säger Jonas Malmborg.
Det var hösten 2020 som han och frun Madeleine upptäckte mörka mögelfläckar vid sovrumsfönstret i lägenheten på Tingshusgatan i centrala Gnesta.
– Vi kontaktade hyresvärden som bad oss torka bort möglet med Klorin och en Wettextrasa. Det kändes som en ytterst torftig lösning, säger Madeleine Malmborg.
Mögelfläckarna kom tillbaka och efter ett tag fanns de även i vardagsrummet. Hyresvärden menade att problemet berodde på Jonas och Madeleine, som hängde blöt tvätt inomhus.
– Men jag förstod inte hur vi skulle kunna låta bli. Lägenheten saknade både torktumlare och tvättstuga vid den tiden, säger Madeleine Malmborg.
Efter två år och tre anmälningar installerade Gnestahem en ny ventil i parets sovrum. Men mögelfläckarna kom tillbaka ändå och började även påverka familjens hälsa.
– Barnen blev kraftigt andningspåverkade vid varje förkylning, säger Jonas Malmborg.
Samtidigt fick yngsta dottern Penny kroniska luftvägssymtom som läkaren inte kunde förklara.
– Hennes andning var konstant påverkad. Vi var på akuten hela tiden. Vid ett tillfälle frågade en läkare om vi bodde i mögel, säger Madeleine Malmborg som själv har astma, liksom äldsta dottern Bonnie.
Men enligt hyresvärden var fläckarna i lägenheten ofarliga.
– De här mögelsvamparna saknade sporer hade vi fått höra. När barnen blev allt sämre var det något vi började ifrågasätta, säger Madeleine Malmborg.
Våren 2023 fick hon nog och klev in på Gnestahems kontor.
– 'Hallå, vi har svartmögel, kan någon bry sig!' Nu har frågan varit uppe i tre år. Både jag och barnen har astmatiska besvär, så fort de blir förkylda är det mycket jobbigare att vistas i hemmet.
De berättar att inget hände på över en månad, men till sist installerades luftrenare i lägenheten, samtidigt som nya prover togs.
– Sedan hörde vi inget på tre månader. Vi mejlade och ringde för att få veta vad proverna visade, men vi levde i ovisshet under sommaren. Senare har vi förstått att ärendet tappades bort, säger Jonas Malmborg.
När hösten kom kontaktade paret en jurist från Hyresgästföreningen som skötte kontakten med Gnestahem. I december 2023 installerades slutligen adekvat ventilation i lägenheten – varpå problemet upphörde.
I februari 2024 kompenserades familjen av Gnestahem.
– Vi fick en gratis månadshyra på 6 000 kronor för sveda och värk, säger Jonas Malmborg som accepterade ersättningen, trots att han tyckte den var för låg.
– Vi hade skött kommunikationen via telefon de första åren, vilket gjorde det svårt att kräva mer. Men det här har påverkat både barnens och Madeleines hälsa, och vi har förlorat otroligt mycket pengar, främst på vabb, säger han.
Peter Björnhård, Gnestahems förvaltningschef sedan augusti 2023, är medveten om det att varit problem i lägenheten. Enligt honom har det varit dålig ventilation i hela bostadshuset, som är gammalt men berörs av kommunens utvecklingsplaner för Gnesta centrum. Därför avvaktar Gnestahem med åtgärder som annars skulle varit aktuella.
– Vi tummar inte på inomhusmiljön, men här har vi misslyckats med att göra rätt åtgärder i rätt tid. Därför erbjöds hyresgästen en gratis månadshyra i kompensation. Om familjen i efterhand tycker det var för lite är de hjärtligt välkomna att kontakta oss. Jag förstår att det här har varit jobbigt och olyckligt, säger han.