Att det kan vara svårt att ta sig ut på framför allt Västra Storgatan från någon av de anslutande vägarna eller parkeringarna är ingen nyhet för någon Gnestabo. Problematiken är en av de anledningar som kommunen vill råda bot på nu när man tagit över gatan från Trafikverket. Men ännu är gatan i sin gamla skepnad och i samband med att sommargästerna kommer ökar också trycket på vägen.
– Det är ju helt klart så att det är Storgatan man tar när man ska uträtta något ärende eller ska till resecentrum och då är det givet att det blir mer trafik under sommaren. Men sen finns det några som åker längs Storgatan av gammal vana för att de tycker att det känns snabbare, säger kommunens miljöstrateg Bertil Karlsson.
Han bestämde sig därför att utföra vad han kallar för en "högst ovetenskaplig undersökning" för att se vilken väg som faktiskt är snabbast. Sträckorna han testade var mellan den Östra- och Västra rondellen samt från rondellen vid Vackerby industriväg på Mariefredsvägen till Östra rondellen. Båda sträckorna kördes en gång genom Gnesta och en vid omfarten på väg 57. Resultatet visade att omfarten på väg 57 var snabbare eller lika snabb som att åka via Storgatan. Vid genomförandet var det dessutom få personer ute och trafiken lätt.
– Storgatan är det nästan alltid något stopp på, vilket ger omfarten en fördel där det är ytterst ovanligt med störningar. Att åka runt är bättre sett till bränsleförbrukningen och det blir mindre störande ljud och damm för de som bor och vistas längs Storgatan. Det är alltid bättre att åka runt än igenom Gnesta, säger Bertil Karlsson.