Ingemar Oderstedt, vice ordförande i föreningen, har precis hämtat ett glas vatten. Han slår sig ner i mötesrummet vid Studiefrämjandet i Gnesta. Det är ett litet gäng som samlats, fem personer ur styrelsen för föreningen Gnestapendeln. Med på mötet finns även Matthias Pfeil, analytiker från Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, för att informera om nästa års tågplan. Och det är en minst sagt beslutsam grupp som lyssnar. Bland annat lyfter Matthias Pfeil upp att det nu ska bli entimmestrafik för pendeltågen från Gnesta med start i december. Något SN har kunnat rapportera om tidigare. Däremot finns det oklarheter kring nästa års tågplan påpekar Matthias Pfeil, som jobbar med att försöka påverka Trafikverket till Gnestapendelns fördel. Framför allt lyfter han upp hur Trafikverket prioriterar.
– Om två aktörer (Till exempel SL och SJ, red anm) inte kan komma överrens så är det den avgång som är minst till nytta för samhället som får stryka på foten, och där prioriteras Gnestapendeln lågt, säger Matthias Pfeil.
– Det här är något som oroar mig mycket, säger Ingemar Oderstedt och får medhåll från resten av styrelsen.
Detta är en bara av frågorna som föreningen Gnestapendeln nu jobbar vidare med. För även om debatten kring Gnestapendelns framtid har svalnat något är föreningen ytterst aktiv. Nu senast har en opinionsundersökning genomförts och med anledning av valåret har flera partier, på såväl landstingsnivå som på riksnivå, kontaktats. Resultatet av partiernas svar kring Gnestapendeln kommer senare att sammanställas och analyserar inför valet.
– Vi ger oss aldrig, säger Ingemar Oderstedt.