Det har varit en speciell start på det nya året för högstadieeleverna i kommunen. Distansundervisningen inleddes direkt efter jullovet och förhoppningen att återgå till full närundervisning efter sportlovet. I kommunens preliminära statistik är 64,2 procent av eleverna godkända i alla ämnen under höstterminen – men statistiken kräver en djupare analys för att skapa en helhetsbild, menar Peter Forsberg, rektor på Frejaskolan.
– Statistiken beskriver resultat utan att ta hänsyn till förutsättningarna. Bland annat finns det skillnader i förutsättningar i år i jämförelse med förra året. Föregående läsår hade vi en betydligt lägre andel elever i årskurs nio med problematisk skolfrånvaro jämfört med det här läsåret, säger Peter Forsberg.
Peter Forsberg menar också att mindre skolor drabbas hårdare i den här typen av jämförelser.
– I en liten kommun får avvikelser i statistik ett större genomslag än i större kommuner. När sedan SCB sammanställer statistiken för till exempel slutbetyg så tar de hänsyn till sådana avvikelser för att resultat ska vara jämförbara. I statistiken för hösterminens betyg finns inte dessa justeringar utan den beskriver rådata.
Ett bredare samarbete mellan skolan och andra aktörer som till exempel socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin för att kunna stötta elever och familjer skulle enligt Forsberg förbättra möjligheterna för eleverna att lyckas i skolan.
– Vi behöver ha ett utökat samarbete. Den processen måste fungera bättre. Där finns det mycket att arbeta med och hitta former för att sätta in insatser ännu tidigare, säger Peter Forsberg.
Pandemin förväntas också påverka vårterminens slutbetyg på Frejaskolan med mellan 5-7,5 meritpoäng.
– Pandemin slår mot betygen. Det beror på att eleverna inte har varit i skolan lika mycket, lärare har varit mer frånvarande än normalt, vilket har gjort att andelen lektioner med elever och lärare har varit färre under det senaste året och det slår mot lärandet, säger Peter Forsberg.
I samma statistik är 81,7 procent av eleverna behöriga till gymnasiernas yrkesprogram. Det innebär att man har nått målen i svenska, engelska och matematik samt i fem andra ämnen, vilket är grundkraven för att komma in på ett yrkesprogram.
Meritvärdet på Frejaskolan är i den senaste preliminära undersökningen 193,6 poäng. Maxpoängen, utan att räkna med moderna språk, är 320 poäng.