Det visar statistik som nu redovisas av Sveriges kommuner och landsting, SKL i den årliga rapporten "Öppna jämförelser".
– Vår grundskola har blivit mycket bättre. Det börjar vi skörda på gymnasienivå, säger Marie-Louise Ramevik, gymnasieansvarig i Gnesta kommun. Med 14,4 poäng klättrar Gnestaungdomarna till plats 33 i landet och toppar Sörmlandstabellen.
– Med en bättre grundskola blir resultaten på gymnasiet bättre. Vi har gjort massor på grundskolan, vi har fler utbildade lärare, vi satsar på matteprojekt och arbetar aktivt med jämställdhet. I Gnesta har också pojkarna blivit bättre.
Gnesta kommun har ingen egen gymnasieskola men har samarbetsavtal med kringliggande kommuner. Cirka 40 procent av eleverna reser till Nyköping, 10 procent åker till Södertälje. En del av eleverna går på friskolan Praktiska i Gnesta och många har valt gymnasieskolor i Stockholm.
Trosaungdomarna hade i genomsnitt betygspoängen 13,9, Oxelösundsungdomarna 13,7 och Nyköpingsungdomarna hade 13,6 poäng. Max är 20 poäng, vissa ämnen ger dessutom extra meritpoäng att ta med vid ansökan till högskola.
En av gymnasieskolans utmaningar är att hjälpa alla elever att fullfölja sina studier. Nästan en fjärdedel av ungdomarna slutar skolan utan fullständiga betyg. Flickor fullföljer gymnasiet i högre grad än pojkar.
Efter analyser av olika utvecklingsprojekt drar SKL slutsatsen att ett elevcentrerat arbetssätt är det viktigaste för att höja resultaten.
– Att lokalt utveckla skolan och undervisningen står i kontrast mot föreställningen att skolan i första hand behöver organisatoriska förändringar. Idén om att staten ska ta över skolan hjälper inte eleverna ett dugg, säger Håkan Sörman vd på SKL.