Turerna kring brister på Liljedalshemmet fortsätter. Nu har Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kommit med sitt beslut gällande klagomål om bristfällig vård. Anmälan inkom från närstående till en svårt sjuk man, som efter en operation fick komma till korttidsboende på Liljedalshemmet. För att snabbt ta sig till toaletten behövde han hjälp av vårdpersonalen och redan under första veckan märktes brister, bland annat fungerade inte trygghetslarmet när han försökte tillkalla hjälp.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, slår nu fast att kvaliteten i verksamheten på Liljedalshemmet har brustit. Bland annat anser de att det är en allvarlig avvikelse att ett larmsystem slutar att fungera och skriver att det är "anmärkningsvärt att nämnden saknade kännedom om bristerna i larmfunktionen". Patientsäkerheten för de boende har, enligt IVO, därmed äventyrats. I februari installerades dock ett nytt fungerande trygghetslarm och bemanningen har ökat i antal med en person under dagtid.
För att säkerställa kvaliteten i vården vill nu IVO se flera åtgärder av socialnämnden. De ska bland annat redovisa hur man följer upp kvaliteten på insatser och säkerställa en fungerade avvikelsehantering inom vård och omsorg vid Liljedalshemmet. Personalen ska även med säkerhet känna till sin skyldighet att anmäla missförhållanden.
– Det hade varit önskvärt att vi hade haft större insyn i verksamheten, då hade vi kunnat åtgärda de brister som kommit fram tidigare. Det var väldigt beklagligt, säger Bengt Landin (MP), förste vice ordförande i socialnämnden
Senast 15 september ska kommunen redovisa sina åtgärder till IVO.