Torbjörn Emilsson är projektledare på Trafikverket och är nöjd över hur arbetet gått.
– Vi har kunnat jobba på bra. Jag tycker alla som bor i närheten ska ha en eloge för hur de hanterat att bron stängts av, de har visat tålamod och vi har haft en väldigt bra samverkan, säger han i ett pressmeddelande.
En som har visat på både tålamod och samverkan är 90-åriga Anna-Stina Karlsson.
SN har tidigare skrivit om rivningsarbetaren Marcus Oredsson, som fick agera matbud till Anna-Stina Karlsson. Hon blev utan matleveranser när rivandet av den gamla bron satte igång. Detta var P4 Sörmland var först med att rapportera om.
Nu berättar hon för radion att hon har varit kreativ med lösningar för sina matleveranser. Det har inneburit både klättrande och andra krävande manövrar.
– Jag har klättrat ner och upp för en järnstege. Jag säger som Emil i Lönneberga: "Man blir så stark när man måste", säger Anna-Stina Karlsson till P4 Sörmland.
Framöver får hon dock sina matleveranser utan krångligheter.
– Det känns jätteskönt, nu kan man leva igen, säger hon.
Elva miljoner kronor har projektet kostat från början till slut. Inte bara landburen fordonstrafik och fotgängare har påverkats och tvingats till omvägar för att nå andra sidan sundet. Även sjötrafiken har varit avstängd från att passera sundet i vissa perioder.
Den nya bron är både längre och bredare än den tidigare. 18 meter i spännvidd och sex meter i bredd mäter den nya bron. Utrymmet under är detsamma som tidigare.
På tisdag den 12 november öppnar bron åter för trafik.