Under veckan började rivningen av bron över Klämmingen mellan Gnesta och Laxne, som stängdes akut i januari 2023.
– Vi bedömde då att skadorna var stora, säger Trafikverkets projektledare Torbjörn Emilsson.
Att bron varit dålig är känt sedan länge. Men trots att det var förbjudet användes den av tunga fordon fram till stängning.
– Det har gått timmertransporter över bron som tagit ut skog på andra sidan sundet, säger Torbjörn Emilsson.
Hur länge brostöden skulle klara den belastningen gick inte att garantera.
– När det blir farligt är svårt att säga. Men i värsta fallet skulle den kollapsa och rasa samman helt.
Sedan fordonstrafiken stoppades har bron kunnat brukas av gångtrafikanter, fram tills nu.
– Det är inte många bilar som trafikerar bron per dag. Men närboende blir drabbade av det här såklart, säger Torbjörn Emilsson.
Att så är fallet blev uppenbart för Marcus Oredsson, platschefen som leder rivningsarbetet, under måndagen.
– Det bor en äldre kvinna på andra sidan. Hon är 90 år och beroende av bron. När vi river den kommer matleveranserna från Ica inte fram till henne, säger han.
Efter att Sveriges radio uppmärksammat fallet tog Marcus Oredsson tag i saken och ringde Anna-Stina som kvinnan heter.
– Jag har kontaktat henne och berättat att vi självklart hjälper till. Hon har fått mina kontaktuppgifter och ringer mig när det är dags för matleveranser helt enkelt och då kommer vi köra över maten med båt.
Att hjälpa kvinnan var ett beslut som Marcus Oredsson fattade själv som platschef.
– Det är synd att vi inte visste detta tidigare. Då hade hon sluppit känna oro över problemet, säger han.
Under rivningsarbetet stängs vattenområdet runt bron, så att inga båtar kan passera heller.
– Det går inte att garantera höjden. Risken är att man kör in i någonting och skadar sig själv eller bron, säger Torbjörn Emilsson.
För kanoter och kajaker anordnas två flytbryggor.
– Det finns näringsidkare som använder vattnet som kanotled. Men för större båtar finns inte möjlighet att passera.
En ny bro beräknas stå klar i slutet av 2024. Den blir sex meter bred i stället för fem.
– Den är lite valformad i uttrycket med tunnare konsoler. Vi har försökt göra den lite smäckrare så. Men den nya är en modern betongbro som blir klumpigare än den vi river nu, säger Torbjörn Emilsson.
Artikeln är uppdaterad: Det stod felaktigt att bron heter Klövstabron, det rätta ska vara bron över Klövasundet. Och den har inte varit stängd i bara tre månader utan vägbron har varit avstängd sedan januari 2023.