Deltog på mötet gjorde bland annat Marja Kammouna, chef för vuxen- och omsorgsförvaltningen. Hon uppger att det bland annat kom fram synpunkter på hur uppföljningar sköts, och att föräldrar upplever att inte alla relevant information kommer fram i de utredningar som görs.
Var det här nyheter för dig?
– Nyhet och nyhet. Det finns ju alltid enskilda personer som är missnöjda med besluten, och nu erbjöd vi det här mötet för att se vad det finns för synpunkter.
Föräldrar som SN talat med upplever att det finns rena lögner i besluten, vad säger du om det?
– Jag kan ju inte säga om det är lögner men det kan vara uppfattningar som skiljer sig från föräldrarnas uppfattning.
Flera föräldrar uppger också att både chefer och handläggare är svåra att få tag på. Vad anser du om det?
– Det är naturligtvis inte bra om man inte är tillgänglig och återkopplar om folk söker en, det är vår skyldighet att ringa tillbaka.
En förälder uppger att handläggaren rivit hennes överklagan, hur ser du på det?
– Då tycker jag att man har begått tjänstefel. Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle göra ett sådant fel i sin yrkesutövning, men jag kan inte heller säga att någon ljuger.
Under mötet som hölls i januari utlovade kommunen att en åtgärdsplan ska tas fram för att komma till rätta med de upplevda bristerna. En genomlysning av verksamheten har gjorts av ett externt företag, resultatet ska presenteras för berörda föräldrar den 28 april.
– Vi har sett en del brister, bland annat i hur man jobbar med riktlinjer och rutiner, säger Marja Kammouna, som uppger att det är för tidigt att säga något om vad som kommer att ingå i handlingsplanen.