– Det har blivit lite försenat vilket har varit frustrerande, men det är jättebra om det verkligen är på gång nu, konstaterar kommunalrådet Johan Rocklind (S).
Han och i princip alla andra politiker i Gnesta har tjatat om en cykelväg mellan Gnesta och Björnlunda i många år. Eftersom väg 57 är en statlig väg har kommunen begränsad makt att påverka frågan. Men när regionens länstransportplan antogs 2018 fanns till slut sträckan med på en lista över så kallade åtgärdsvalsstudier, ÅVS:er.
Bakom "tillgänglighet och trafiksäkerhet på väg 57 Björnlunda-Gnesta" stod det år 2019. Men det är alltså först nu som studien är på gång att bli verklighet.
Studien skulle kunna bli ett första steg mot en ny gång- och cykelväg längs 57:an, men den kan också landa i andra slutsatser. En möjlig sådan skulle kunna bli att det offentliga får mer säkerhet för pengarna genom att rusta upp busshållplatserna på sträckan.
– Jag vill inte föregripa någonting, men det är en ganska lång sträcka och man behöver titta på befolkningen och hur många som skulle kunna tänkas cykla där. Det är bland annat det som ska studeras, säger Knut Hawby, samhällsplanerare på Trafikverket.
Om en ny gång- och cykelväg bedöms vara möjlig kommer en framtida projektering få konkurrera med liknande sträckor i Sörmland.
– Situationen på vägen mellan Gnesta och Björnlunda är tyvärr inte särskilt unik, säger Knut Hawby.
Åtgärdsvalsstudien är i uppstartsfasen och väntas bli klar under det här året.