I sin anmälan skriver elevens förälder att eleven inte gör något i skolan, och att eleven inte får tillräckligt med hjälp. När eleven i en tidigare åskurs fick sitta i ett mindre sammanhang och hade en halv resurs vid sin sida gick det bättre, men det senaste året har eleven knappt gjort något i skolan. Föräldern beskriver eleven som en skolsittare, och att skolan är nöjd bara hen kommer till skolan, men att eleven inte får någon kunskap. Föräldern skriver att eleven ofta går ifrån lektionerna.
Skolinspektionen startade en utredning, och begärde att Dansutskolan skulle svara på frågor om elevens behov av stöd.
Dansutskolan svarade Skolinspektionen att de vidtagit åtgärder från att eleven började på skolan. En pedagogisk utredning gjordes redan i första klass, och den senaste utredningen av elevens stödbehov gjordes i våras. För att möta elevens behov har man utfört en mängd insatser. Skolan har samarbetat med barn- och ungdomspsykiatrin samt med socialtjänsten för att utforma ett åtgärdsprogram. Eleven har bland annat fått möjlighet att arbeta själv, i par, i liten grupp, fått speciallärarstöd i vissa ämnen, anpassade arbetsuppgifter, kortare skoldag och låtit eleven variera skoldagen genom att exempelvis gå med vaktmästaren en del av dagen som ett försök att nå eleven.
Skolinspektionen bedömer att skolan gjort tillräckligt, och avslutar därför ärendet.