Definitivt nej från Wonabee

Efter SN:s artikel om kommunikationssvårigheterna mellan hemtjänstföretaget Wonabee och Gnesta kommun sträckte kommunen ut en hand till företaget. Men för Wonabees del var det redan för sent.

Gnesta2015-04-18 07:39

Under torsdagen blev Werner Heurlin på Wonabee kontaktad av Marja Kammouna, chef för vuxen- och omsorgsförvaltningen. Företaget erbjöds att förlänga det avtal som tidigare sagts upp, tills dess att ett nytt avtal enligt de nya riktlinjerna kan tecknas. Men Wonabee tackade nej.

– Det går inte. Vi avvaktade fram till den 15, det var brytdagen för oss att hantera nästa månads schema, säger Heurlin.

Han säger att personalen nu har planerats in på andra orter, vilket gör det i princip omöjligt för företaget att fortsätta även om de skulle vilja göra det.

– Annars hade vi varit tvungna att ha dem sittande, det har vi inte råd med.

Enligt Heurlin är det inte omöjligt att företaget ansöker om certifiering för hemtjänst i Gnesta igen i framtiden. De städuppdrag företaget har hos kommunen fortsätter också som förut.

Hade ni fortsatt om ni fått beskedet en dag tidigare?

– Ja, om vi fått veta det innan vi gick ut till personalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!