Enligt Annika och Werner Heurlin, Wonabees ägare, ändrades avtalet med kommunen i april/maj förra året, och sedan dess har deras verksamhet inte gått runt.
– Vi sponsrar kommunen med 80 000 i månaden, säger Werner Heurlin.
Förändringarna var flera. Dels fanns tidigare en minimitid på 30 minuter, det vill säga oavsett om ett besök hos en brukare inte tog mer än fem minuter så fick företaget ersättning för 30 minuter.
– Om vi ska ge en medicin i Stjärnhov så får vi betalt för de fem minuter det tar att ge den, säger Annika Heurlin.
Körtiden fram och tillbaka från Gnesta ersätts inte. Det gjorde den visserligen inte förut heller, men eftersom de fick betalt för en halvtimme täckte det en större del av kostnaderna.
Dels sågs vårdtiderna för varje enskild vårdtagare över. Tiderna avgörs av kommunens biståndshandläggare. Enligt Annika och Werner Heurlin kortades alla tider efter översynen förra våren. Där man tidigare hade två timmar varannan vecka för att städa har man nu en timme var tredje vecka.
– Då gör man inget bra jobb, säger Annika Heurlin.
– Skulle du prata med personalen här skulle de säga att det är stressigt. Vi har flera som är sjukskrivna för att de är sönderstressade, säger hon.
Företaget får inte heller någon ersättning för matdistributioner. Det kan handla om att de städar och handlar åt någon en gång i veckan, men åker dit med mat varje dag. När de uppmärksammade kommunen på det ohållbara i situationen tog kommunen helt sonika över den delen av arbetet.
Wonabee bedriver även hemtjänst i Trosa kommun och de uppger att det är stor skillnad på avtalen mellan de båda kommunerna.
– Där är det betydligt bättre, säger Werner Heurlin.
Annika och Werner Heurlin säger att de har påtalat de här problemen för kommunen flera gånger under det gångna året. För ett par veckor sedan bjöd de in till ett möte för att diskutera frågan med bland andra Marja Kammouna, chefen för vuxen- och omsorgsnämnden.
– Men ingenting har hänt, säger de.
I avtalet med Gnesta kommun ingår tre månaders uppsägningstid. Förhoppningen är att kunna öka verksamheten inom städ- och rut-tjänster, samt som hemtjänstleverantör i Trosa, och på så sätt sysselsätta lika många personer som tidigare.
– Målet är att de som vill får vara kvar, säger Werner Heurlin.
– Men vi kan bli tvungna att säga upp personal i förebyggande syfte, säger han, och hänvisar till långa uppsägningstider.