VMS, så kallas de digitala skyltarna som i realtid berättar om vi kör för fort eller inte. Förkortningen står för "variable message sign", vilket betyder ungefär "anpassningsbar meddelandeskylt".
– De är egentligen vanligast när man vill ändra hastigheten tillfälligt, till exempel vid en trafikolycka, säger Anna Anund, forskningschef och expert på trafiksäkerhet på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
I Gnesta dök en VMS-skylt upp på Östra Storgatan tidigare i år. De billister som håller hastighetsgränsen 40 kilometer i timmen möts av ett grönt glatt ansikte, medan syndarna får se en röd och ledsen figur. Nyligen begärde en bostadsrättsförening att kommunen skulle sätta upp en likadan skylt på Margretedalsvägen.
Fungerar de då? Och i så fall hur bra?
– Effekten är ganska mycket en färskvara, och det är stor skillnad på en 30-, 70- eller 90-väg. Men jag tror absolut att de har viss påverkan, säger Anna Anund.
De allra flesta billister är dock medvetna om vilken hastighetsgräns som gäller, enligt forskningen. Men de digitala skyltarna kan leda till att förare som annars hade kört för fort saktar in för att undvika att andra ser att hen bryter mot hastighetsgränsen.
– Studier har visat att när många klagar på för höga hastigheter vid till exempel en skola, då är det ofta föräldrarna som lämnar och hämtar sina barn som själva kör för fort, säger Anna Anund.
Nya metoder för att hålla hastigheterna nere på vägarna tas ständigt fram. Den senaste trenden just nu är luckor med gropar under som öppnas om bilar som passerar kör för fort. Metoden har i flera studier visat sig vara väldigt effektiv för att förhindra fortkörning.
– Man kan köra fortare förbi ett sådant hinder, men det är väldigt obehagligt. Dessutom riskerar man skador på sin bil. Folk är uppenbarligen mer rädda om sina bilar än andra människor, vilket kan tyckas lite sorgligt kanske, säger Anna Anund.
En annan teknik som visat sig framgångsrik är blinkande ljus och signaler vid bland annat övergångställen, som signalerar att någon är på väg över gatan. Generellt kan man säga att digitala system som endast ger information när det behövs och annars förblir släckta upplevs som mer relevanta och tas därför på större allvar av bilförare, menar Anna Anund.