Efter kritik – så ska Gnesta bli bättre på företagande

Nu ska det bli enklare för Gnestabor att driva företag. Efter kritik gör kommunen en satsning på att utbilda sin personal.

"Gnesta kommuns näringsliv bygger till stor del på småföretagare och enmansföretag. Vi är väldigt beroende av företagen", säger Matilda Höglund näringslivssamordnare på kommunen. Här tillsammans med föreläsarna från Rättviks kommun: Martin Clarstedt och Markus Svensson, samt Gnesta kommuns bygg- och miljöchef Pontus Lindström (närmast Matilda till vänster).

"Gnesta kommuns näringsliv bygger till stor del på småföretagare och enmansföretag. Vi är väldigt beroende av företagen", säger Matilda Höglund näringslivssamordnare på kommunen. Här tillsammans med föreläsarna från Rättviks kommun: Martin Clarstedt och Markus Svensson, samt Gnesta kommuns bygg- och miljöchef Pontus Lindström (närmast Matilda till vänster).

Foto: Gnesta kommun

Gnesta2023-09-13 05:00

– Vi har pratat länge om att vi behöver förbättra företagsklimatet i kommunen, och det visade sig i en undersökning att vi i myndighetsutövningen hade fått väldigt låga omdömen när man som företagare haft kontakt med kommunen i ett ärende.

Det säger Matilda Höglund, näringslivssamordnare på Gnesta kommun. Hon säger att det finns många saker som kommunen gör bra men att det finns förbättringspotential inom vissa områden, till exempel bemötande och kommunikation. 

I framtidsplanen, det styrdokument som anger riktningen för kommunens utvecklingsarbete och som bygger på vad det politiska styret kommit överens om, kan man läsa om bakgrunden till satsningen. Här står bland annat att företag upplever att det är svårt att komma i kontakt med kommunen, att kommunens informationen är otydlig och att det tar lång tid att få svar. De vill underlätta för företagare att hitta information och att göra rätt, samt förbättra samarbetet med företagarorganisationer.

 Därför satsar kommunen nu på att utbilda kommunanställda i service och bemötande gentemot företag. Utbildningen berör alla kommunanställda med företagskontakter.  

– Vi måste börja med att sätta ner spaden i marken och på något sätt arbeta för att det ska bli bättre och då behöver vi börja internt för att sätta oss in i företagens verklighet. 

Utbildningen bygger på workshops och föreläsningar av föredragshållare som arbetar efter Rättviksmodellen, en modell som utformats för att bland annat förbättra dialog mellan kommun och företagare.

– Företag och workshops ska mynna ut i handlingsplaner för att vi alla konkret ska se hur man kan arbeta i sin yrkesroll för ett bättre företagsklimat, säger Matilda Höglund, som poängterar att detta är ett långsiktigt arbete.

Hon säger att Företagarna i Trosa-Gnesta, som kommunen samverkat med under många år, har efterfrågat ett bättre företagsklimat. 

Martin Elford, ordförande i Företagarna Trosa-Gnesta, säger att de har varit pådrivande då det har funnits ett missnöje kring vissa saker och att företagarna efterfrågat ett mer lösningsorienterat bemötande, men än att man från myndighetens sida är en tillståndsgivare.

– Man ska nog inte dra för stora växlar i det korta perspektivet på en sån här insats, men det är klart att det visar att kommunen har en vilja och att de har lyssnat på de synpunkter vi som företagare har. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!