Det är företaget Min El som läsarna tipsat om. Företaget har varit omskrivet just på grund av sitt sätt att knyta kunder till sig och före detta anställda har berättat om tveksamma metoder.
Bo Hesselgren, chef och jurist på Konsumenternas energimarknadsbyrå, känner igen beskrivningen av tillvägagångssättet som Eva beskrev i torsdagens artikel.
– Det finns en del sådana klagomål av den typen. Just Min El har flera anmälningar mot sig och dessutom ett vitesförbud från Konsumentverket, säger han.
Vitesförbudet kom 2010 och ligger på en halv miljon kronor. Skulle företaget fortsätta med den marknadsföring som kritiserats faller vitet ut.
Varför det är just elavtal som många konsumenter känner sig lurade eller bedragna på är svårt att säga menar Bo Hesselgren.
– Ett problem kan vara att folk i allmänhet tycker att det är krångligt med elavtal. Det gör det svårt att ställa rätt frågor till en pådrivande försäljare. Man bör först ha koll på sitt eget avtal innan man tackar ja till något nytt. Det är en del som drabbas av dubbla kostnader och att det i slutändan blev dyrare och inte billigare som försäljaren lovat, menar han.
Konsumenternas energimarknadsbyrå allmänna råd är att alltid tacka nej eller att be att få återkomma när man har undersökt erbjudandet mer noggrant. Att alltid fråga om jämförpris, även från sitt egna bolag, är ett annat tips på vägen. Och om erbjudandet bara gäller där och då så finns det anledning att dra öronen åt sig menar Bo Hesselgren.
– Vid hemförsäljning har man alltid 14 dagars ångerrätt. Under förra året hade vi omkring 400 klagomål som handlade om uppsökande försäljning från olika bolag, framför allt telefonförsäljning, säger han.
På Min El säger Mikael Berglin, försäljningschef, att man besökte Gnesta tisdagen den 7 januari och Evas område. Han är dock säker på att ingen av hans försäljare kan ha sagt att de är från Vattenfall.
– Vi har strikta manus för vad som ska sägas när de knackar dörr. Vi gör inspelningar på samtliga avtal som görs på våra ipads och vår kvalitetsavdelning lyssnar av dem. Inga felaktigheter har upptäckts efter kontrollysning, säger Mikael Berglin.
Att företaget fått mycket kritik tidigare har gjort att man nu har flera steg med bland annat foto, namnunderskrift och inspelning för att kunna visa att man gjort rätt säger han.
– Jag kan lova att vi i dag har den bästa kvalitetsprocessen i Sverige. Men kunderna har ångerrätt och skulle det vara så att det är våra försäljare Eva pratat med får hon gärna kontakta oss och vi kan säga upp avtalet om hon inte är nöjd. Vi kan då också lyssna igenom den inspelningen som gjordes för att se att allt har gått rätt till.