– Matte, säger Eddie Söderholm.
– Nej, engelska, säger Lucas Gunnars.
Tillsammans med två av vännerna i klass 9A på Frejaskolan diskuterar Eddie Söderholm och Lucas Gunnars vilket ämne de tro kan bli svårast. Något givet svar har de inte. Men samtliga vänner är överens om en sak – proven är viktiga.
– Det är den känslan jag fått. Det är ofta man har hört äldre syskon prata om nationella proven och att de är jätteviktiga, säger Olof Skyllberg, klass 9A.
Än så länge har eleverna inte hunnit börja förbereda sig inför proven, som börjar i mars och fortsätter till maj. Men om vi får tro statistiken verkar Frejaskolans nior ha klarat sig bra hittills. Efter att resultaten från proven, som gjordes våren 2014, sammanställts fick niondeklassarna ett genomsnittligt betyg på 14,7 i svenska och 12 i matematik, högst i Sörmland.
Svenska- och engelskaläraren Tove Sageborn och matematik- och NO-läraren Jessica Holmström menar att en förklaring till de goda resultaten är förberedelser.
– Jag brukar låta eleverna läsa en gammal uppsats (läs: i svenska) och sedan får de själva sätta betyg på den, sedan går vi igenom det. På så sätt förstår de hur betyget kopplas till texten, säger Tove Sageborn.
Jessica Holmström instämmer:
– Jag brukar låta dem pröva gamla nationella prov, så eleverna vet hur de ser ut.
Båda lärarna menar däremot att provresultaten ska tolkas en smula försiktigt. Resultaten kan skifta från år till år beroende på hur frågorna är utformade. Enligt Jessica Holmström är matematiken ett ämne där de förra niorna lyckades bra i jämförelse med övriga Sverige. Men hon poängterar att siffrorna kan bli bättre.
– Om man jämför med riket är snittbetyget bra men jag tror att de flesta mattelärare är överens om att det går att höja det ytterligare, säger Jessica Holmström och tillägger:
– Den största utmaning för oss är att eleverna, när de kommer hit, redan har bestämt sig för att ämnet är svårt och tråkigt. Men samtidigt som de tycker så känner de också att matematik är viktigt.
Det genomsnittliga betyget i engelska var däremot något under rikssnittet i de senaste proven. Tove Sageborn berättar att det framför allt är ett delprov som eleverna tycker är svårt.
– I engelskan är det läsförståelsen, säger hon.
Tove Sageborn och Jessica Holmström känner till att många elever fäst stor vikt vid nationella provet. Men det menar att hur avgörande provet är för slutbetyget är olika från person till person.
– För en elev där vi har väldigt lite betygsunderlag, till exempel om eleven varit borta mycket, så spelar kanske provet större roll, säger Jessica Holmström.