– Jag vill gärna att de berättar hur de resonerar, säger Gnestabon Arne Jansson, Skistarkund – och jurist och regelefterlevnadsexpert inom bank- och finanssektorn.
Det var på Black Friday som hans son upptäckte att Skistar hade ett extraerbjudande på säsongskortet "All winter".
– Det var ett väldigt bra pris, 1 015 kronor, för ett säsongskort till bolagets samtliga anläggningar. Det gällde bara den dagen, säger Arne Jansson, som insåg att det var läge att slå till.
Familjen Jansson har ett hus i Åre och vistas ofta på skidorten. Under Black Friday var de på plats och passade på att utnyttja erbjudandet.
– Vi brukar inte köpa säsongskort utan nöjer oss med dagskort de dagar vi åker alpint. Men nu gick både jag, min son, min dotter och min fru in på hemsidan och köpte varsitt kort. Vi betalade och fick en bekräftelse per mejl. Sedan hämtade vi ut våra fysiska kort i skidanläggningen, säger Arne Jansson.
Dagen efter kom ett mejl från Skistar. Bolaget makulerade köpet och satte tillbaka pengarna på Arne Janssons kreditkort.
– Då mejlade jag och bad om en förklaring, men fick inget svar, säger han.
När mejlet förblev obesvarat kontaktade han bolagets vd. Efter en tid fick han svar från dess affärsområdeschef, som förklarade att det hade blivit ett fel på hemsidan och att han borde ha förstått att priset var "för bra för att vara sant". Därför menade företaget att de hade rätt att makulera köpen.
– Jag kan förstå att de vill göra så, men för mig var priset inte uppenbart felaktigt, på Black Friday är ju reglerna ur spel. Utöver det har jag både fått en bekräftelse och hämtat ut varan. Enligt konsumentköplagen får en säljare inte återkalla ett köp under sådana omständigheter, säger Arne Jansson.
När Skistar inte bemötte hans argument valde han att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Han var inte ensam. Strax innan jul gjorde SVT Jämtland ett inslag om händelsen, vilket senare citerades i riksmedia.
– Det finns andra som blivit bemötta på samma sätt som jag. Det var inte tal om någon kompensation eller rabatt, utan de hävdade bara att det var ”fel på hemsidan”. Då blev jag lite småsur, säger Arne Jansson.
När SN kontaktar Ellen Björnfot, chef för Skistars kundservice, som har besvarat Arne Janssons mejl, ställer hon inte upp på intervju, utan lovar istället återkoppling från Skistars informationsavdelning.
"Vi har valt att inte besvara några frågor från press, utan låter ARN hantera ärendet", skriver Åsa Bergendorf, marknads- och kommunikationschef på Skistar, senare i ett sms.