Fiber på gång i Stjärnhov: "Rätt anslutningskrav"

Open Infra fortsätter arbetet i Björnlunda, Harbo och Marieberg. Trots att anmälningarna har fortsatt komma in till Konsumentombudsmannen, ser företaget positivt på fiberutbyggandet.

Arbetet med att bygga ut fiber till landsbygden fortsätter.

Arbetet med att bygga ut fiber till landsbygden fortsätter.

Foto: Niklas Holm

Gnesta2022-02-02 15:54

– Vi är snart klara med försäljningen. Vi har nått rätt anslutningskrav vilket betyder att vi har underlag för att bygga områdena, säger Richard Andersson, ansvarig för Open Infra i de nämnda områdena.

Enligt Richard Andersson har man projekterat upp hela nätet och skickat in avtal till Trafikverket och Länsstyrelsen i Sörmland. Nästa steg blir att börja gräva.

– Vi tar nu kontakt med alla berörda markägare för att komma överens med dem om var vi ska gräva.

Hur gör ni om någon eller några säger nej till att gräva?

– Om den markägaren säger blankt nej så finns det andra alternativ, att till exempel gå på andra sidan vägen, om den markägaren också skulle säga nej, trots att det nästan aldrig har skett, så är det någon annan som äger vägområdet. Då får man ta kontakt med dem istället.

Totalt berörs 183 hushåll i Björnlunda, 77 i Harbo och 182 i Marieberg.

– Det som kommer att ske är att många kommer höra av sig till kommunen och undra hur det kommer sig att just deras område inte har kommit med. Då är det viktigt att veta om att det kommer ytterligare en bidragsrunda nästa år. Det ska täcka 2023 till 2028 på totalt 1,3 miljarder som ska delas ut.

Tidningen har tidigare rapporterat om att företaget varit i blåsväder och hamnat på tidningen Råd- och Röns lista över företag man bör se upp för. Samtidigt fortsätter anmälningarna att komma in till Konsumentverket. Företagets har tilldelats stöd i 97 kommuner i Sverige och 900 miljoner har skjutits till i statligt stöd.

Anya Alenberg är kommunikationschef på Open Infra.

"Vi har lagt ned ett stort arbete på att göra om villkoren, sett över utformning och innehåll i avtalen och haft säljutbildning och kundtjänstutbildning. Hela företaget inklusive alla säljare, kundtjänst och administrativ personal ska i vår gå den senaste utbildningen för Robust Fiber", skriver hon i ett mejl.

Mellan den 1 oktober och den 26 januari har 25 ärenden hamnat hos Konsumentombudsmannen. Tolv av ärendena handlar om vilseledande marknadsföring och de resterande tretton handlar om oskäliga avtalsvillkor.

"Det som slår mig när jag läser de senaste ärendena är att de, till skillnad för något år sedan, liknar mer tvisteärenden. Jag ser också en ökning av så kallade missnöjesanmälningar utan något konkret ärende som berör Konsumentombudsmannens uppdrag", skriver Anya Alenberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!