Det efter att ha utrett en anmälan från personen. Förutom bemötandet från Gnesta vårdcentral, hade personen också anmält bemötandet från sjukvårdens larmcentral samt vården efteråt.
Patienten kontaktade vårdcentralen i slutet av februari efter att ha haft influensa i tio dagar med feber, blodig hosta och andningsbesvär. Personen fick dock ingen läkartid – de var slut för dagen.
Dagen efter ringde patienten 112 på grund av sina andningsbesvär, och blev kopplad till sjukvårdens larmcentral. Personen nekades ambulans, men uppmanades söka läkarhjälp och fick till slut sjuktransport till akuten vid Mälarsjukhuset. Några timmar efter det transporterades patienten till intensiven i Nyköping, där den blev nedsövd och vårdades i respirator i tio dagar.
IVO har inga synpunkter vad gäller vården vid Mälarsjukhuset eller från sjukvårdens larmcentral. I sin utredningen skriver IVO att personen samtyckte till upplägget med sjuktransporten, och uppmanades också höra av sig igen om hen skulle bli sämre i väntan på transport.
Däremot tycker de att hanteringen vid Gnesta vårdcentral var bristfällig på grund av dokumentationen. Det fattas sjukdomshistorik, och en bedömning av symptomen, och på vilken grund patienten ansågs kunna avvakta. Under perioden var det högt söktryck på vårdcentralen på grund av liknande symptom, men det är vårdgivarens ansvar att se till att personalen har de förutsättningar som krävs, skriver IVO i sitt beslut.