I beslutet som fattades i slutet av juli skriver socialförvaltningen att "vårdnadshavaren har uttryckt att de önskar Magelungens hemmasittarprogram och bedömning görs att ansökan om detta ska avslås med hänvisning till att familjen kan erbjudas stöd inom kommunens egen regi, till exempel stöd med hjälp till och från skolan med boendestöd."
Verksamhetschefen som fattade beslutet har slutat arbeta i kommunen. Lena Karlsson Leksell tillträdde som socialchef för några veckor sedan.
Den här familjen har tittat på en skola som har ett speciellt hemmasittarprogram. Vad behövs för att ett sådant förslag ska godkännas?
– Vad det gäller skolplacering är det utbildningsnämndens ansvar om det inte gäller en skolplacering i samband av att socialtjänsten placerar barnet i ett boende utanför det egna hemmet, då har socialtjänsten ett ansvar för helheten. Däremot kan det i vissa fall beslutas om lösningar utifrån den problematik och behov som barnet har. Där är utgångsprincipen att skolan ansvarar för skolgången, socialtjänsten kan stötta i insatser gällande social problematik som till exempel kriminalitet, missbruk eller problematik inom familjen.
Chefen för barn- och utbildningsförvaltningen slutade för bara några dagar sedan. Linda Lundin (S) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
– Vi har ett ansvar att barnen går i skolan, men vi kan inte ta det ansvaret själva. Hade det varit så, så hade vi gärna fattat ett beslut. Vi har gjort det vi har kunnat för att få till en skolgång, men det är flera parter som ska samverka.
Redan 2019 riktade Skolinspektionen kritik mot att skollagen inte följdes i det här fallet. Hur ser du på det?
– Vi jobbar intensivt för att tillförsäkra alla elever skolgång. I vissa fall hamnar man mellan våra förvaltningar och där behöver vi intensifiera arbetet och samarbeta för att hitta en väg framåt.
Peter Forsberg är rektor på Frejaskolan och han menar att det finns många insatser att sätta in. I första hand brukar det handla om att mentorer uppmärksammar oroande frånvaro och tar kontakt med föräldrar i ett tidigt skede. Nästa steg blir att skolan i samråd med eleven försöker anpassa och underlätta skolgången. Vidare kan elevhälsan kopplas in med specialpedagog eller kurator. Om frånvaron fortfarande finns kvar så har elevhälsan möjlighet att samarbeta med närvaroteamet där socialtjänstens ingår. Då kan insatser till exempel utföras i hemmet.
– Känner jag som rektor att jag inte kommer vidare, att det står still, då kan man ta hjälp av habiliteringen och barn- och ungdomspsykiatrin inom regionen.
Som sista steg kallas berörda parter till ett så kallat rött möte, för att ha en snabb samverkan kring situationen.
– I något fall kan det landa i att man tar in en tjänst externt. Hur beslutet tas kan vara olika från kommun till kommun, men jag som rektor kan inte fatta beslut som innefattar placering eller behandling.
Anser du att det finns brister i kommunen när det gäller den här typen av frågor?
– Min uppfattning är att förvaltningarna, socialförvaltningen och barn- och utbildningsförvaltningen behöver utveckla sitt samarbete. Jag tror att det finns goda intentioner i samarbetet, men vi har en bit kvar för att hitta former som gör det effektivare och tydligare som i slutänden gynnar barn och elevers välbefinnande, lärande och utveckling.