Flest klagomål kring snöröjning och grus på gatorna

Exakt hur många som hör av sig till Gnesta kommun och exakt vad de klagar på finns det ingen komplett statistik över, berättar Anna Sandklef, chef för kommunikation och samverkan.

Gnesta2016-07-04 07:46

– Ofta kommer klagomål när personalen är ute och träffar brukare eller föräldrar eller liknande och då dokumenteras inte det som ett klagomål, förklarar Sandklef.

Det händer också att folk ringer till växeln och klagar på att tågen är försenade, ambulansen tar för lång tid på sig och över snöröjningen på väg 57. Inget av dem är Gnesta kommuns ansvar säger Sandklef men tillägger att man brukar samla ihop synpunkterna och skicka dem vidare till rätta händer.

Trots det är svårt att få en överblick över klagomålen är det ändå solklart för Sandklef vilken del av kommunens verksamhet som får ta emot mest samtal.

– Tekniska kundtjänsten, helt klart.

Therés Östergren är en av dem som tar emot samtal på just tekniska kundtjänsten. Hit kommer samtal som handlar om det folk ser i sin vardag, som trasiga gatlampor och papperskorgar.

– Det är väldigt säsongsberoende. Det kan handla om slamtömning och sophämtningar som folk har mycket synpunkter och frågor om. Annars kan det handla om att gatorna inte har sopats eller snöröjts, berättar hon.

Även om det kan bli mycket klagomål är de allra flesta trevliga säger Therés Östergren.

När det gäller Thuleparken säger Anna Sandklef så här:

– Parken och lekdelen är ganska ny, vi får utvärdera över tid vad vi kan göra för att det ska bli bra för så bra som möjligt för alla barn och familjer och så att de boende har trivsamma utemiljöer. De allra flesta reaktioner vi fått är att folk är jättepositiva över att det äntligen blir en lekpark med lite klass. Ljudvolymen kan bli lite högre när det är så härliga sommarkvällar som det är nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!