Väderskydd, bänkar och lutningsbrädor – det vill säga höga bänkar som är till för att luta sig mot – ska kompletteras.
– Sen kommer vi att anlägga en skyddszon så att man inte kommer för nära plattformen, och ledstråk framför alla väderskydd, säger Sammy Kangethe, projektledare på Trafikverket och den som ansvarar för tillgänglighetsanpassningen.
Ledstråk utgörs av särskilda, vågformade, stenplattor som läggs i asfalten för att förenkla för synskadade att ta sig från en plats till en annan. I Gnesta kommer de att läggas från entrén på stationshuset och ut på plattformarna. Även belysningen på perrongen ska förbättras.
Arbetet görs av en entreprenör som anlitats av Trafikverket. Myndigheten har i sin tur fått uppdraget av riksdagen.
– Egentligen är det ett EU-krav som bestämmer att man ska förenkla för samtliga personer som har någon form av rörelsehinder så att de lättare ska kunna ta sig till och från tågstationen, säger Sammy Kangethe.
I ett första steg har 150 stationer i ett så kallat prioriterat stråk valts ut. Förändringarna började genomföras 2008 och i sommar ska arbeten utföras även på stationerna i Läggesta och Kungsör, liksom på sex andra stationer runt om i landet. Efter det kommer omkring 80 av Sveriges tågstationer att ha tillgänglighetsanpassats inom ramen för projektet.
Arbete i Gnesta beräknas ta ungefär en månad. Det ska inte innebära några förändringar i tågtrafiken, men delar av plattformen kan komma att stängas av i omgångar. Gnesta kommun har också rekommenderat polisen att ge tillstånd för ett par nätters bullrande nattarbete: kantzonen måste läggas eller markeras nattetid då det är längre tid mellan tågavgångarna.