Förbifartsuppmaningen retar Gnestas handlare

Gnesta kommun gick ut på sin hemsida och rekommenderade folk att åka förbi orten i stället för igenom för de som ska vidare till Södertälje och Stockholm. Något som skapade upprörda känslor hos framför allt Gnestas handlare.

Gnesta2014-08-12 21:11

När SN i förra veckan berättade om det test kommunen gjort för att ta reda på vilken väg som är bäst att ta när man ska förbi Gnesta skapade det stora reaktioner på sociala medier.

Testet gjordes efter att kommunen fått mycket synpunkter och klagomål på att Storgatan var tungt trafikerad, särskilt sommartid. Kommunen skrev att det fanns vinning både för miljön och för tiden att köra runt Gnesta. Men hos alla föll kommunens experiment inte i god jord. Framför allt var det ortens handlare som reagerade.

Statoilägaren Pierre Tolf skrev ett inlägg på Gnesta kommuns facebooksida där han som företagare ifrågasatte varför kommunen inte vill främja impulshandeln i centrum. Ett inlägg som fick flera medhåll.

– Ja det blev lite debatt där. Kommunen säger alltid att de vill jobba för ett levande samhälle med småbutiker. Men med det här tycker jag de visar motsatsen, säger han till SN.

Tolf menar att han förstår tanken att se vad som är bäst ur miljösynpunkt, men att det ändå blir en fråga om handelns överlevnad.

– Det finns andra sätt att spara in på miljön. Den tunga trafiken ska inte in i Gnesta men alla personbilar som stannar, de ger jättemycket folk och jag tycker det är ofattbart att man rekommenderar att köra förbi Gnesta.

Christer Andén, samhällsbyggnadschef, menar att kommunens test var ett medvetet steg.

– Tanken är att vi inte vill ha onödig genomfartstrafik, det var ett av syftena med att vi tog över Storgatan, säger han.

Andén förstår dock att det kan väcka reaktioner hos Gnestas handlare. Men genom att göra lågfartsgator och en trevligare miljö i centrum tror han att handlarna kan ta igen det de missar på genomfartstrafikanterna.

– Det är ett klassiskt problem när man har gjort förbifarter. Men det har visat sig att folk ofta väljer att åka in i centrum och stanna där, inte bara passera igenom, vilket handlarna tjänar på, säger Andén.

– Vi får mycket klagomål på bilar som bara kör igenom och inte har ärenden i centrum. Men jag kan förstå kritiken, även om det är en marginell förändring det kan bli för handlarna nu. Den största förändringen blev när förbifarten byggdes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om