– Järnvägsövergången, i midjan, det är där första drönaren kommer landa. Då är elen och vattnet och järnvägstransporterna och allting rökt.
Johan Lexell tar likt många andra varje dag Mariefredsvägen under järnvägsviadukten, en central nervtråd mellan norra och södra Gnesta tätort.
– Det är larvigt sårbart.
Johan Lexell är småföretagare och MP-ledamot i samhällsbyggnadsnämnden, men i 15 år var han yrkesmilitär i några av världens svåraste konflikthärdar. Han är expert på katastrofmedicin och var ett tag ansvarig för sjukvården i Försvarsmaktens internationella insatser, öppna som hemliga.
– När jag byggde upp FN:s minröjningsprogram i Sudan och Somalia tittade vi mycket på "choke points" (flaskhalsar), det var ofta bomber som åkte i bilar. Det var mycket problem med infrastruktur, både vatten och el och kommunikation, som man var tvungen att ha en beredskap för.
I onsdags godkände samhällsbyggnadsnämnden planarbete för ytterligare ett 60-tal bostäder norr om järnvägen. Tillsammans med tio gånger fler i planen på Vackerby trädgårdsstad ökar det beroendet av just den flaskhals som järnvägsundergången utgör.
– Utifrån beräknade trafikflöden har vi bedömt att kapacitetsmässigt klarar man det med nuvarande lösning – bara en underfart. Däremot om man ser att kommunen ska vara robust... skulle det hända någonting med den där underfarten, då hade ett alternativ varit väldigt bra, säger planeringschef Tomas Enqvist.
Men en önskvärd ny bro över järnvägen längre västerut har bedömts bli alltför dyr och Trafikverket ser det inte som ett statligt intresse. Det kan dock finnas bidrag att söka.
Ett attentat – eller mer troligt ett haveri eller långdraget byggprojekt – skulle kunna tvinga ambulans till en halvtimmes omväg runt Björnlunda och Vängsö. Grusvägen över Vackerby gård är teoretiskt möjlig men den är privat, smal och bron inte byggd för reguljär trafik.
Johan Lexell sneglar under huvan ned mot dagbrunnen mitt under viadukten, han har en synpunkt till.
– Går strömmen stannar pumpen som leder bort allt vatten därifrån. Du har du översvämning direkt. Men ser du något reservkraftaggregat här?
Nya bostäder bör placeras söder om järnvägen och inte på jordbruksmark, menar Lexell. Men först vill han att infrastrukturen fixas:
– Jag säger som han i Danderyd: Jag företräder dem som bor här, inte dem som vill flytta hit.