Förslaget: Sänk hastigheten på väg 224

Liberalerna i Gnesta har tidigare beskrivit väg 224 som trafikfarlig. Nu har även privatpersoner lämnat in ett förslag om en hastighetsbegränsning på sträckan.

I dag är hastighetsbegränsningen 70 kilometer i timmen. Mer rimligt tycker Sara Bäckman skulle vara 50 kilometer i timmen.

I dag är hastighetsbegränsningen 70 kilometer i timmen. Mer rimligt tycker Sara Bäckman skulle vara 50 kilometer i timmen.

Foto: Jessica Edeson

Gnesta2021-03-19 13:45

En sträcka på drygt två kilometer som börjar innan och slutar strax efter Mälby gård behöver sänkt hastighet. Det menar flera boende längs med väg 224 som nu har lämnat in ett förslag om en hastighetssänkning till länsstyrelsen. Med förslaget vill man sänka hastigheten från 70 till 50 kilometer i timmen.

– Det är barn och väldigt mycket djur i området. Nu är hastighetsbegränsningen 70 kilometer i timmen, men det betyder ju inte att folk håller sig till det, säger Sara Bäckman som bor i närheten av Mälby gård.

Under tiden som Sara har bott i området har flera trafikolyckor inträffat och en oro för säkerheten finns hos fler.

– Vår utfart är väldigt skymd så vi skulle behöva en utfartsskylt för att minska risken för olyckor, säger Sara.

undefined
Vid den här skylten skulle Sara Bäckman gärna se en skylt som varnar för utfarten bakom krönet.

Liberalerna i Gnesta har tidigare varit inne på att en gång- och cykelväg skulle öka trafiksäkerheten.

"Det är en fara för livet om man går där", sa Sarah Kinberg (L), ledamot i kommunfullmäktige, i februari.

– En gång- och cykelväg hade varit en bra grej. Det är folk som rör sig till och från Gnesta genom att gå eller cykla. Men det kräver en större process och sänkt hastighet skulle vara en snabbare åtgärd för att få bilister att uppmärksamma människor som rör sig på vägen, men också för att få fler att våga röra sig längs med vägen.

Själva skylten som varnar för en utfart är det Trafikverket som tar beslut om. Men hastighetsbegränsningen är det länsstyrelsen som kan påverka.

– Vi tittar på flera saker. Det kan till exempel handla om sikt och dolda risker. Att personer kör ovarsamt förbi platsen behöver inte vara en grund för att göra en hastighetsnedsättning, säger Anna-Karin Löfgren, handläggare i trafikfrågor vid länsstyrelsen i Sörmland.

undefined
Delar av vägen är väldigt kurvig.

I förslag där olyckor tas upp som argument hämtar länsstyrelsen olycksstatistik från Transportstyrelsen. Om länsstyrelsen sen bedömer att förslaget ska utredas vidare skickas det på remiss till både polisen och Trafikverket.

– Trafikverkets uttalande brukar väga tungt fastän det är länsstyrelsen som har beslutsmandat.

Totalt räknar man med att det tar mellan fyra och sex månader för att handlägga ärendet i alla instanser.

– Det blir cirka fem och tio beslut om hastighetsbegränsningar per år i hela länet och många ansökningar kommer från privatpersoner som har sina hem nära vägen, säger Anna-Karin Löfgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!