Efter att ett tidigare beslut kommit bort lämnade Hållsta samfällighetsföreningen i våras in en ansökan om sänkt hastighet på vägen som går till fritidshusområdet utanför Gnesta. Föreningen har, även med 50-skyltar uppe, upplevt problem med fortkörning i området. När länsstyrelsen gjorde en konsekvensutredning blev rekommendationen att en begränsning skulle införas. Men när remisstiden var över beslutade myndigheten ändå att avslå föreningens ansökan. Beslutet överklagades till Transportsstyrelsen. I slutet på november kom ett negativt besked även därifrån.
– Det är tråkigt, vi tycket att vi hade bra skäl, säger Bruno Jevfors, revisor i samfällighetsföreningen som omfattar 192 fastigheter.
– När man tog beslutet 1979 var det ett sommarstugeområde under utbyggnad. I dag då det är mycket mer trafikrörelser i området tycker man att det ska vara 70 i stället, säger Jervfors, som är väldigt besviken över beskedet.
Enligt trafikförordningen får lokala trafikföreskrifter endast införas om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Vad det gäller den aktuella vägen gör både länsstyrelsen och Transportstyrelsen bedömningen att förhållandena inte motiverar en begränsning av hastigheten.
Eftersom Transportstyrelsen är högsta instans finns det ingenting mer föreningen kan göra för att få till en fastighetsbegränsning.
– Det vi har är de här skyltarna som uppmanar folk att köra 30, men det finns ju de som tycker att det inte är för dem utan som drar på ändå, säger Bruno Jervfors, och syftar på de blåa hastighetsskyltar som endast är att se som rekommendationer.